Handel en samenwerking

Onderzoek, ontwikkeling en innovatie

Veilig je batterijen opslaan en vervoeren

VDL Staalservice, Berlin Packaging Dangerous Goods en Lithium Safety Solutions werken samen aan BUNCKER®; een veilige en gebruiksvriendelijke verpakkingsoplossing om risicovolle lithiumbatterijen en accu’s te transporteren of op te slaan.

Initiatiefnemers van BUNCKER® zijn Paul Malcontent, algemeen directeur bij VDL Staalservice, Lambert Dekkers, sales director bij Berlin Packaging Dangerous Goods en Roel van Veen, expert in wet- en regelgeving rondom lithium-ion batterijen bij Lithium Safety Solutions.

Zij stelden zich tot doel om een batterijverpakking te creëren die een gigantische batterijbrand (een zogenaamde ‘Thermal runaway’) kan weerstaan, zonder dat de buitenkant van de verpakking te warm wordt. Daarnaast moesten de schadelijke gassen die vrijkomen bij een batterijbrand binnenboord blijven.
“Dat zijn twee serieuze uitdagingen. We hebben daar iets op bedacht waar we heel trots op zijn” vertelt Paul. “De clou van het hele verhaal is letterlijk omdenken. Waar andere partijen op dit gebied kiezen voor een bak met een deksel, doen wij het andersom. Wij leggen het product op een pallet en zetten daar een stolp overheen. Bovendien bevindt het isolatiemateriaal van BUNCKER® zich in de dubbelwandige stolp, waardoor gebruikers geen last hebben van losse rommel. Uniek. Ook dat materiaal hebben wij speciaal ontwikkeld. Het heeft niet alleen een thermische functie, maar bindt ook de schadelijke gassen zoals waterstoffluorgas. Door deze combinatie kunnen deze gassen niet ontsnappen.”

BUNCKER® is ontworpen met veiligheid en gebruiksgemak als belangrijkste doelen. Het resultaat is een box die geschikt is voor elke gebruiker, ongeacht kennis en ervaring. Door bij het ontwerp de strengste criteria rondom het transport en de opslag van lithiumbatterijen als uitgangspunt te nemen, voldoet BUNCKER® in alle situaties. “Voor het transport van gevaarlijke stoffen heb je de UN-certificering en -regelgeving” aldus Lambert. “Daarbinnen heb je verschillende modaliteiten; de regelgeving voor transport over de weg ADR, door de lucht IATA, IMDG voor zee en RID voor rail. In die transportwetgeving staan de normen en classificaties waar de verpakking aan moet voldoen naar gelang de status van de lithiumbatterij die vervoerd wordt. Saillant detail hierbij is dat degene die de opdracht geeft tot het vervoer door een expert, op vijf punten moet laten beoordelen of de lithiumbatterij stabiel is. In de praktijk is dat voor het merendeel van de bedrijven zeer lastig tot onmogelijk.

Praktisch gezien zal er vanuit veiligheid altijd van het ergste uit moeten worden gegaan, dus hoor je een passende verpakking te gebruiken. In ieder ander geval ben je aansprakelijk als het fout gaat. Dit speelt vooral bij lithiumbatterijen die een andere bestemming krijgen of gerecycled worden. Naast het transportverhaal heb je ook regelgeving specifiek voor de opslag van niet in gebruik zijnde lithiumbatterijen; PGS 37-2 (publicatie Gevaarlijke stoffen 37, deel 2).

Het ontwikkelstadium van BUNCKER® is inmiddels afgerond en de heren zijn nu bezig met de certificering. Een deel daarvan is al rond, maar om de volledige certificering voor elkaar te krijgen heeft het nog wel wat voeten in aarde. “Ik vergelijk het weleens met het oudste kind in een gezin dat voor het eerst op stap wil. Wij zijn dat kind. Dus wij merken heel goed aan instanties dat wij de eerste zijn die met dit verhaal komen. Zij moeten daar nog aan wennen. Organisaties die na ons komen hebben het vast een stuk gemakkelijker met dit soort zaken. In de norm staan eisen die in sommige opzichten interpretabel zijn. We merken dat transportautoriteiten die eisen verschillend interpreteren en dat overheidsinstanties het lastig vinden om een beslissing te nemen. “Dat is natuurlijk jammer” aldus Paul. “Want wij willen vooruit”.

“In Duitsland zie je dat ze eigenlijk al wat verder zijn, daar zijn ze al een paar jaar eerder met dit proces gestart” vult Lambert aan. “De Duitse testinstantie en de overheid werken nauw samen, want ze horen bij elkaar. In Nederland en België zijn dat losse instanties die elkaar hierin nog moeten vinden. In Duitsland zijn soortgelijke verpakkingen daarom al uitgebreid getest en goedgekeurd voor de markt. Daar loopt het treintje inmiddels soepel.”


Dit artikel heeft betrekking op het volgende thema
Meer nieuws over Handel en samenwerking
Meer nieuws over Onderzoek, ontwikkeling en innovatie