Onderzoek - ontwikkeling en innovatie

TU Delft Hydro Motion Team strijdt om de wereldtitel met een vliegende waterstofboot

Het Hydro Motion Team van de Technische Universiteit Delft staat op het punt geschiedenis te schrijven. Van 5 tot en met 8 juli 2023 zullen ze deelnemen aan de Monaco Energy Boat Challenge met hun zelfgemaakte vliegende waterstofboot. Het team, bestaande uit 23 gemotiveerde studenten, hebben een jaar lang gewerkt aan het ontwerpen, bouwen, testen en nu uiteindelijk racen van hun waterstof aangedreven boot, met als doel om de maritieme sector aan te zetten tot actie richting een duurzame toekomst.

De Monaco Energy Boat Challenge is een internationale wedstrijd die innovatieve oplossingen op het gebied van duurzame energie en de maritieme industrie samenbrengt. Het studententeam zal naar Monaco afreizen, waar ze in de race moeten uitblinken in snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen om de wereldtitel mee naar Nederland te nemen.

Het team gaat een grote uitdaging tegemoet waarin ze het opnemen als enige studententeam tegen bedrijven van over de hele wereld. Maar het team is vastberaden om de voordelen van hun innovatieve technologie te tonen en een positieve impact te hebben op de toekomst van duurzame scheepvaart.

Vliegen op waterstof
Het TU Delft Hydro Motion Team heeft met een vliegende waterstofboot een uniek concept ontwikkeld dat de grenzen van de maritieme industrie op gebied van duurzaamheid en efficiëntie doorbreekt. Het vaartuig is voorzien van geavanceerde hydrofoil-technologie, waardoor de volledige romp boven het wateroppervlak kan vliegen en de weerstand van het water aanzienlijk vermindert. Bovendien wordt de boot aangedreven door een waterstofbrandstofcel, waardoor het een emissievrije en duurzame oplossing biedt voor de traditionele verbrandingsmotoren die nu nog de overhand hebben in de maritieme industrie.

Het waterstofsysteem in de vliegende waterstofboot is een essentieel onderdeel van het innovatieve project. Het systeem maakt gebruik van een waterstofbrandstofcel, waarbij waterstof wordt omgezet in elektriciteit. De opgewekte elektriciteit drijft vervolgens de elektromotoren voor de voortstuwing en de actuatie van de hydrofoils en alle elektrische systemen van de boot aan. De waterstof wordt opgeslagen op 350 bar in speciale tanks aan boord van de boot. Het unieke aan dit systeem is dat het enkel water produceert, waardoor er geen schadelijke uitstoot is. Dit maakt de boot van het Hydro Motion Team een innovatief voorbeeld als duurzame oplossing voor de maritieme sector.


Dit artikel heeft betrekking op het volgende thema
Meer nieuws over Onderzoek - ontwikkeling en innovatie