Arbeidsmarkt

Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen

Praktisch opgeleide Gen Z’ers hebben andere prioriteiten qua werkinvulling dan hun theoretisch geschoolde leeftijdsgenoten. Waar de theoretisch opgeleiden streven naar ontwikkelingsmogelijkheden en duurzaamheid, verwachten mbo-studenten vooral financiële zekerheid.

Dit blijkt uit een breed onderzoek onder 1.900 praktisch en theoretisch opgeleide Gen Z’ers (in opdracht van de bank door Ipsos uitgevoerd). Hierin geeft ABN AMRO antwoord op de vraag wat werkgevers in de sectoren industrie, transport en bouw kunnen doen om praktisch opgeleide Gen Z’ers te bereiken en te behouden.

Financiële zekerheid op nummer 1
De technische sectoren roepen om vakmensen met een mbo-diploma. Uit ABN AMRO onderzoek, dat samen met Ipsos I&O is uitgevoerd onder 1.900 Gen Z’ers, blijkt dat praktisch opgeleide Gen Z’ers andere prioriteiten hebben dan hun theoretisch geschoolde leeftijdsgenoten. Waar de theoretisch opgeleiden streven naar ontwikkelingsmogelijkheden, betekenisvol werk en duurzaamheid, willen praktisch opgeleiden zekerheid in de vorm van een vast contract, een fatsoenlijk salaris, duidelijke verwachtingen en een goede werksfeer.

 

Belangrijkste werkwensen van praktisch opgeleide Gen Z’ers:

  • 80% zet een goed salaris bovenaan het wensenlijstje
  • 69% verlangt naar een vast contract
  • 74% vindt een professionele werkplek met goed materiaal essentieel
  • Slechts 40% vindt betekenisvol werk zeer belangrijk, ze halen vooral voldoening uit tastbare resultaten

Volgens David Kemps, sectorbanker Industrie bij ABN AMRO, is het voor ondernemers belangrijk om de basis op orde te hebben om deze doelgroep van potentiële, nieuwe medewerkers effectief te bereiken. Praktisch opgeleide Gen Z’ers willen meteen weten of er een vast contract in zit en willen concrete salarissen zien. Ze zijn geïnteresseerd in wat ze gaan maken en welke tastbare resultaten ze kunnen behalen.

Wat vind je belangrijk in je werk?
Overzicht van grootste verschillen tussen antwoorden van praktisch en theoretisch opgeleide Gen Z’ers

In het rapport staan praktijkvoorbeelden van bedrijven in deze drie sectoren, zoals Facta, Van Wijnen, St vd Brink en Modderkolk die deze generatie goed weten te bereiken en te behouden. Ze communiceren helder over salaris en investeren in onboarding en persoonlijke begeleiding om jonge vakmensen aan zich te binden.


Meer nieuws over Arbeidsmarkt