besturingstechniek
6 december 2018

Intelligent transportsysteem

Productielijnen met flexibiliteit

Intelligente transportsystemen met onafhankelijk geregelde shuttles maken massaproductie mogelijk waarbij de batch-grootte één stuks kan zijn. Dit kan echter alleen als alle onderdelen uiterst flexibel zijn en er gewerkt wordt met een stuursysteem dat gemakkelijk te programmeren is en aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld met het ACOPOStrak-systeem en de intelligente systeemsoftware mapp Trak van B&R.

Mass customization is het nieuwe toverwoord waar we in de toekomst meer en meer naar toe gaan. Massaproductie waarbij niet meer elk gemaakt product hetzelfde is, maar waarbij in principe elk product dat gemaakt wordt, afgestemd is op de wensen van de klant. We hebben het dan over Industrie 4.0 waarbij producten met een persoonlijke touch gemaakt kunnen worden. Dergelijke producten zijn meer dan alleen een blikvanger. Ze wekken bij consumenten een verlangen op om ze te bezitten.
Mass customization is alleen winstgevend als de productielijn – de ‘lopende band’ – flexibel genoeg is om productvarianten of volledig nieuwe producten snel en goedkoop te kunnen maken. Een transportsysteem waarbij elk product dat gemaakt wordt op een eigen, geheel stuurbare shuttle door het productieproces gestuurd wordt en zo langs de verschillende machines gestuurd wordt (of er juist omheen) is daarvoor een must. Het intelligente ACOPOS-transportsysteem van B&R doet precies dat. Het systeem heeft een modulaire structuur – met een beperkt aantal basisbaanelementen (afbeelding 1) die het mogelijk maken om vrijwel elke baan-lay-out te vervaardigen die vervolgens op elk moment eenvoudig kan worden aangepast of uitgebreid. De elektromagnetisch aangedreven shuttles (afbeelding 2) kunnen onafhankelijk van elkaar worden bediend – zelfs wanneer ze zich aan weerszijden van een wissel bevinden – wissels die in feite bestaan uit twee naast elkaar liggende baansegmenten waar de shuttle net tussendoor past. De zeer schaalbare systeemarchitectuur maakt lay-outs mogelijk met baanlengtes van meer dan 100 meter en kan daarbij honderden shuttles tegelijkertijd geheel individueel aansturen.

Botsing onmogelijk
Om een dergelijk systeem op te kunnen zetten, is de mapp Trak-systeemsoftware nodig die met het ACOPOStrak-systeem wordt meegeleverd. Deze software is het werk van mechatronica-specialisten die de complexe wiskundige taken achter de belangrijkste ACOPOStrak-functionaliteit in de software hebben weten te verwerken, inclusief botsingsvermijding, het op volle snelheid splitsen en samenvoegen van productstromen en het berekenen van optimale routes.
Omdat de machinebouwers en gebruikers zich geen zorgen hoeven te maken over deze taken, besparen applicatieontwikkelaars waardevolle engineeringtijd. Zelfs bij producten van verschillende afmetingen en gewichten zijn er geen botsingen. De productgrootte kan handmatig worden geconfigureerd of met sensoren worden gemeten, waarna met mapp Trak de shuttle-bedieningselementen automatisch aangepast worden om botsingen te voorkomen.
De applicatie-engineer stelt de regels in voor hoe de shuttles zich moeten gedragen op gedefinieerde triggerpoints. Vervolgens berekent mapp Trak de optimale bewegingen van de afzonderlijke shuttles.

Meer nieuws van B&R Industriële Automatisering B.V.
Meer nieuws over besturingstechniek
Meer nieuws over Industriele automatisering

Columns / opinie

Ewout de Ruiter 10 mei 2024

De grote graver?

Met de plannen van KPN moet zo'n beetje heel Nederland weer op de schop en krijgen heel veel huishoudens twee glasvezels waarvan er eentje misschien nooit gebruikt wordt.
Jan W. Veltman 18 april 2024

6502, wat moeten we ermee?

Na een patent strijd met Motorola werd de 6501 opgevolgd door de 6502 die, dank zij zijn lage prijs, aan de wieg stond van de Apple en Commodore computers en de rest is geschiedenis.
Meer columns & opinie