Tunneltechniek ingezet bij rijksweg op pijlers

Het nieuwste deel van de A5 van en naar de Tweede Coentunnel bij Amsterdam is voorzien van de nieuwste verkeerstechnieken van Siemens. Het project is bijzonder omdat een deel van het traject, circa 3,3 kilometer, op
pijlers ligt en daarmee het langste wegviaduct in Nederland is. Siemens Mobility paste vanwege deze bijzondere situatie technieken toe die ook in tunnels worden gebruikt.

De bouw van de Tweede Coentunnel zorgt samen met de Westrandweg voor een betere bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Om de verkeersdrukte op de A10-West te ontlasten, heeft Rijkswaterstaat ook de Westrandweg laten aanleggen. Om de weg zo goed mogelijk in het landschap in te passen, is rekening gehouden
met de vormgeving van de weg-, geluids- en luchtschermen. Om de verkeersstromen op het viaduct (kunstwerk 520) te kunnen monitoren is een detectiesysteem van Siemens toegepast. Dit detecteert op snelle wijze afwijkend
voertuiggedrag zoals stilstaan, langzaam rijden en spookrijden, die worden doorgegeven aan het besturingssysteem. Doeltreffende maatregelen kunnen dan snel worden genomen. De weg wordt eveneens bewaakt met een CCTV camerainstallatie. Naast de ITCC-oplossing (Internationale Tunnel Control Center) van Siemens, zijn ook industriële Simatic toepassingen gebruikt. Deze maken de systemen betrouwbaarder dan vergelijkbare toepassingen. Naast het
detectiesysteem is voor de verkeerssignalering het modernste OS7 systeem ingezet en werd ook een INVER II LED Toerit Doseer Installatie (TDI) geleverd. Innovatief is dat de systeemkasten niet meer langs de weg staan, maar eronder, wat een esthetisch voordeel oplevert. Belangrijker nog is dat onderhoud veiliger verricht kan worden en er geen wegafzettingen nodig zijn, waarmee de doorstroming wordt bevorderd.