Invoering terugleversubsidie voor eigenaren van zonnepanelen

Holland Solar is blij met het besluit van minister Wiebes om te kiezen voor de invoering van een terugleversubsidie als opvolger van de salderingsregeling voor zonnepanelen.

Met deze keuze biedt de minister de consument en andere eindgebruikers de gewenste investeringszekerheid. De terugleversubsidie moet in 2020 worden ingevoerd. Daarbij heeft minister Wiebes toegezegd te streven naar een stabiele terugverdientijd voor zonnepanelen van circa 7 jaar. Hiermee komt er definitief een einde aan de sluimerende onzekerheid over het stopzetten van de salderingsregeling. De seinen staan nu op groen voor consumenten en andere eindgebruikers die gebruik maken van de salderingsregeling om te investeren in zonnepanelen. In 2020 is er een fluwelen overgang naar de nieuwe regeling mogelijk waardoor de markt zich in de komende jaren stabiel en snel kan doorontwikkelen. De voorganger van minister Wiebes, minister Henk Kamp, maakte in de zomer van 2017 na een evaluatie melding dat de salderingsregeling vervangen zou gaan worden door een teruglever- of investeringssubsidie. In het regeerakkoord dat afgelopen oktober bij het aantreden van het nieuwe kabinet gepresenteerd werd, formuleerde de regering daarbij de wens om te kiezen voor de terugleversubsidie. Holland Solar heeft zich sindsdien samen met haar partners via een intensieve lobby hardgemaakt voor deze keuze voor een terugleversubsidie.

Holland Solar
www.hollandsolar.nl


Dit artikel heeft betrekking op het volgende thema