Auto's worden steeds slimmer. Zelfs bij de kleine, goedkope modellen zien we dat er allerhande elektronische systemen beschikbaar komen die bedoeld zijn om de veiligheid van de bestuurder, zijn passagiers en het andere verkeer te verhogen. Dat wat een jaar of wat geleden voor de duurdere modellen ontwikkeld is, is ondertussen beschikbaar gekomen voor goedkopere auto's en autofabrikanten gebruiken deze opties dan ook maar wat graag om zich te onderscheiden.
Onlangs heeft Autovisie van de Telegraaf onderzocht of consumenten deze veiligheidsfuncties op de kleine en goedkope auto’s wel willen kopen. Tot hun verbazing kiezen kopers voor het merendeel voor uiterlijk en niet voor functies die je niet ziet. Voor lichtmetalen velgen, metallic lak en sportsturen hebben kopers van nieuwe auto’s wel geld over, maar niet voor bijvoorbeeld een slimme cruise control die automatisch de snelheid aanpast aan de voorgangers.
Als je nu kijkt wat de prijzen van dergelijke elektronische veiligheidsfuncties zijn, dan valt dat heel erg mee. Afhankelijk van de functie, het merk en het autotype betaal je 100 tot 200 euro per functie. Dit zijn prijzen die zeker redelijk te noemen zijn. Met een Arduino en een aantal sensoren ben je al een aardig eind op weg naar dat bedrag en dan heb je nog niet de software gemaakt die de functie verzorgt. Wat dat betreft zou je verwachten dat de veiligheidsfuncties veel meer verkocht worden. De oorzaak ligt zeker ook in het feit dat je die functies moet kopen als een pakket van rond de 1000 euro.
Dit bedrag vertegenwoordigt procentueel gezien een belangrijk deel van de aanschafprijs en dan kiest men blijkbaar liever voor het uiterlijk.
Uitgaande van het voorgaande zou je kunnen denken dat de ontwerpers van veiligheidsvoorzieningen het moeilijk hebben, maar gelukkig zijn en blijven er de autofabrikanten die vooruit willen en is er een overheid die op een gegeven moment bepaalt wat er aan veiligheidsvoorzieningen in een auto aanwezig moet zijn. De beste weg voor omzetvergroting leidt in dit geval dus niet via de kopers van de auto’s, maar langs Brussel; een weg die om een totaal andere aanpak vraagt.