Column & Opinie Ewout de Ruiter

Over Ewout de Ruiter

Al sinds 1985 schijft Ewout technische artikelen over elektronica, elektrotechniek en industriële automatisering. In al die jaren heeft hij voor bijna alle media uit de branche geschreven.

Sinds 2007 is Ewout hoofdredacteur bij e-totaal.

UKCA-markering – waarom?

Ooit toen ik mijn eerste auto had, riep mijn garagehouder uit "Why British" terwijl hij aan het sleutelen was aan een Landrover. Hoe die daar kwam, was voor mij een raadsel, omdat de bewuste man een Simca-specialist was en hij uitsluitend sleutelde aan dit merk auto's.

Met alle Brexit-ellende heb ik heel vaak aan die uitspraak moeten denken, want alle gemakken van de EU wegen naar mijn idee toch echt niet op tegen de ellende waar we nu mee te maken hebben. Ik heb het echt te doen met alle bedrijven die producten naar de andere kant van het Kanaal willen verschepen. Waarom, waarom, waarom. Het zijn toch uiteindelijk de Britten zelf die de rekening betalen.
Bij alle Brexit-ellende had ik mij niet gerealiseerd dat dit verder gaat dan alle douaneformaliteiten, wachtende vrachtauto’s en daarmee gepaard gaande hogere kosten. Ook voor de CE-markering heeft het grote gevolgen. Als je niet meer bij Europa wilt horen, dan wil je immers ook geen Europese richtlijnen volgen en wil je ook geen CE-markering meer. Dan wil je een eigen markering en moet iedereen die producten in Engeland wil verkopen dit gebruiken – een markering die bestaat uit de letters UK met daar onder AC.
De UKCA-markering (UK Conformity Assessed) is vanaf januari 2022 noodzakelijk voor goederen die in Groot-Brittannië (Engeland, Wales en Schotland) op de markt worden gebracht. Het omvat de meeste goederen waarvoor voorheen de CE-markering vereist was. Dit geldt echter niet voor de Noord-Ierse markt. Daar moet de CE-markering of UKNI-markering gebruikt worden.
Omdat de Britten nu hun eigen regels mogen maken, kunnen ze probleemloos nieuwe normen gaan opstellen. Er komt dus met andere woorden niet alleen een nieuwe markering bij, maar ook een berg extra huiswerk. Wat hebben ze daar aan de overkant bedacht? In veel gevallen zullen er veel overeenkomsten zijn, maar je weet maar nooit. Engeland houdt van afwijkingen, met hun links rijdende auto’s, Engelse sleutels die net niet passen en bier dat niet wil schuimen. Met een beetje pech wordt de UKCA-markering voor ons een zelfde monstrum als die idiote netstekkers die nog altijd aan de andere kant van de Noordzee gebruikt worden – een monstrum waar helaas geen schakelaar op zit.