Dat het nuttig is om van een project goede documentatie aan te leggen, merk je pas echt als je een aanpassing aan een apparaat wilt aanbrengen en je helemaal geen documentatie hebt. Zelfs een simpele modificatie kan dan uitlopen op een drama.
Dat het nuttig is om van een project goede documentatie aan te leggen, merk je pas echt als je een aanpassing aan een apparaat wilt aanbrengen en je helemaal geen documentatie hebt. Zelfs een simpele modificatie kan dan uitlopen op een drama. Ik heb dat onlangs zelf mogen ervaren bij het aanpassen van een wat oudere elektrische fiets die voorzien was van een NiCd-accupakket dat misschien al jaren niet meer geladen was. Mijn plan om de accu’s te vervangen door moderne lithium-exemplaren, leek mij niet zo ingewikkeld. Een compleet pakket voorzien van BMS en lader was snel gevonden en aangesloten. De problemen begonnen bij een sensorsysteem bestaande uit een weerstand van 10 kΩ die aangesloten was halverwege het bestaande accupakket. Dit bewakingscircuit was niet meer nodig, maar ook al mag de werking redelijk duidelijk zijn, waar zit de venstercomparator op de print, wat zijn de grenswaarden en hoe komt hij aan die waarden? Waar zitten de verbindingen met de motorsturing en hoe kun je op digitaal niveau duidelijk maken dat de bewakingsfunctie van de accu niet meer nodig is? Een schema is dan handig en ondanks dat je ‘alles’ op internet kunt vinden, was over de regelaar die ik hier had, niets te vinden. Wel over een broertje waarvan iemand al had uitgevonden dat het weghalen van een diode voldoende was. Zou dat bij mijn regelaar ook zo zijn? En dan zit je in een doolhof van componenten waarvan de functie veelal onduidelijk is en blijkt de hooiberg waar de speld in zit wel heel erg hoog te zijn. Zelfs meten is weten helpt dan niet.
De techneuten bij de fietsfabriek konden mij niet helpen, want het was niet hun elektronica en schema’s hadden ze niet. Ook wisten zij te melden dat de Duitse firma van de elektronica zeer geheimzinnig doet over hun producten.
Daar sta je dan, met een simpel probleem dat je even snel denkt op te lossen, maar door het ontbreken van documentatie heel lastig blijkt te zijn. Gelukkig is mijn trukendoos nog lang niet uitgeput. Er zijn nog verschillende opties om de regelaar van de fiets te laten denken dat er nog steeds een NiCd-accu gebruikt wordt, maar die zijn allemaal door het verschil in laad- en ontlaadkarakteristieken van beide accutypen lang niet zo eenvoudig als het op digitaal niveau neppen van de bewakingsfunctie.
Bij deze wil ik dan ook een oproep doen om van producten die al lang niet meer in productie zijn, niet moeilijk te doen over schema’s en de gebruikte technieken. Hiermee voorkomen we dat apparaten afgedankt worden omdat reparatie of aanpassen lastig is. De afvalberg mag best wat lager zijn, net als mijn hooiberg.