Column & Opinie Ewout de Ruiter

Over Ewout de Ruiter

Al sinds 1985 schijft Ewout technische artikelen over elektronica, elektrotechniek en industriële automatisering. In al die jaren heeft hij voor bijna alle media uit de branche geschreven.

Sinds 2007 is Ewout hoofdredacteur bij e-totaal.

Klepje open klepje dicht?

Voor een rechtgeaarde elektronicus zou het vervangen van een lampje in een auto geen ingewikkelde klus mogen zijn. Lampje er uit, kijken welke het is, nieuwe scoren en op de juiste manier weer terug plaatsen. En zo wilde ik op een regenachtige avond het kapotte lampje van de auto repareren. U kent dat vast wel: Motorkap open en kijken wat waar zit en hoe. Tot mijn grote verbazing zag ik veel, maar niet iets dat leek op een toegangsmodule tot gestrande lampjes.

De volgende dag bij beter weer en duidelijk meer licht nogmaals gekeken en uiteindelijk de gebruiksaanwijzing er maar eens op nageslagen. Blijkt de toegang tot de lampjes van de richtingaanwijzer te gaan via een klepje in de wielkasten – een plek die ik echt niet verzonnen had gezien het feit dat wielkasten over het algemeen nat en vies zijn – twee dingen die niet horen bij elektriciteit.

Met het wiel een eind opzij en een zaklantaarn om toch net iets meer te zien, was het klepje snel gevonden. Openen was echter een ander verhaal, want wat voor sluitingsmechanisme is er gebruikt? Aan het klepje zit een lipje waarvan niet helder werd of je er aan moest trekken, het in moest drukken of anderszins. Voorzichtig probeer je alle mogelijkheden met de nadruk op voorzichtig, want al snel werd duidelijk dat de kwaliteit en de dikte van het kunststof van een dusdanige aard waren dat grote krachten tot grote problemen zouden leiden. Vooral het lipje voelde aan alsof het alleen al af zou breken door er naar te kijken.

Na een kwartiertje radeloos prutsen, de sleutels maar gepakt en naar de dealer gereden. Daar zou je verwachten dat men het wel zou weten. Dat bleek niet helemaal waar te zijn. De man achter de balie wist het ook niet, maar de eerste de beste monteur wel. In een handomdraai had hij het klepje open en kon het lampje vervangen worden. Ik heb toen gekeken hoe het systeem werkt en dacht het te begrijpen, maar thuisgekomen begreep ik het toch echt niet meer. De handomdraai van de monteur was toch niet bij mij binnen gekomen.

De auto-industrie schermt zo zijn eigen onderhoudsmarkt op een hele goedkope manier af, zelfs voor mensen zoals wij die wel verstand van zaken hebben, maar de geheime sleutels niet kennen. Het DIY-klepje blijft zo dicht ten koste van het klepje van uw beurs. Is dat nu een eerlijke manier van omzet genereren? U mag het zeggen.