Column & Opinie Ewout de Ruiter

Over Ewout de Ruiter

Al sinds 1985 schijft Ewout technische artikelen over elektronica, elektrotechniek en industriële automatisering. In al die jaren heeft hij voor bijna alle media uit de branche geschreven.

Sinds 2007 is Ewout hoofdredacteur bij e-totaal.

Klantbescherming?

Productbescherming is iets heel normaals, maar we zien meer en meer dat bedrijven hier heel ver in gaan. Klanten worden gelokt met bijvoorbeeld goedkope printers waar alleen inkt in kan van het eigen merk. Een simpele microcontroller is immers zo in de inktcartridge ingebouwd die niet alleen het gebruik bijhoudt, maar de printer ook vertelt dat de cartridge uit een betrouwbare bron komt. Het verdienmodel voor de printerfabrikant kan hierdoor verlegd worden naar de inkt en niet naar de printer zelf.

De printer is het bekendste voorbeeld van deze vorm van productbescherming, maar we zien dit fenomeen ook op andere plekken opduiken. Daarbij is het vaak voor klanten onduidelijk dat de winst van de fabriek niet bij het product zelf ligt, maar bij de verbruiksartikelen. Wist u dat bij elektrische fietsen de winst zit bij de accu’s die om de paar jaar aan vervanging toe zijn? Voor veel consumenten is dit in ieder geval een nare verrassing. Hebben ze een dure fiets gekocht en blijkt dat de accu die na een paar jaar versleten is, alleen maar door een nieuw exemplaar van de fietsenfabriek vervangen kan worden, een onaangename verrassing van een paar honderd euro. Door de ingebouwde chip is bij sommige merken revisie in de vorm van het vervangen van de cellen niet mogelijk en blijft er niets anders over dan het kopen van een compleet nieuw accupakket.

Dat het nog ondoorzichtiger kan, kwam ik onlangs zelf tegen. Via Marktplaats kocht ik een IPhone waar ooit eens een nieuwe accu in gezet was. Een prima werkend toestel totdat ik een update van de software uit liet voeren. Schijnt de chip in de accu niet het juiste nummer te hebben voor het toestel met als gevolg een dode IPhone want de update is half uitgevoerd en de vraag welke accu wel geschikt is. Al twee specialisten hebben hun hoofd hierover gebroken, maar nog geen oplossing gevonden.

Dat productbescherming met chips in verbruiksartikelen klantonvriendelijk is, had ik al een aantal keren mogen ervaren, maar dat het zo ver gaat, is ronduit een schande. Ik pleit hierbij dan ook voor meer klantbescherming in plaats van productbescherming.