Column & Opinie Ewout de Ruiter

Over Ewout de Ruiter

Al sinds 1985 schijft Ewout technische artikelen over elektronica, elektrotechniek en industriële automatisering. In al die jaren heeft hij voor bijna alle media uit de branche geschreven.

Sinds 2007 is Ewout hoofdredacteur bij e-totaal.

Is verliezen ook winnen?

De Bridgestone World Solar Challenge 2019 is voor de Nederlandse teams compleet anders verlopen dan gepland. Al vrij snel stonden de teams van Twente en Delft aan kop en leek het er op dat het een spannende eindstrijd zou gaan worden tussen deze twee.

Dit jaar waren het de Twentenaren die al vrij snel op kop reden. Gokte Delft op de wind als meewerkende kracht, voor Twente bleek dit echter een tegenwerkende kracht te zijn, want 865 km voor de finish werd hun auto van de weg geblazen, rolde een talud af en landde onherstelbaar beschadigd ondersteboven. Delft kwam hierdoor dus gemakkelijk op kop te rijden. Ongeveer 300 km voor de finish kwam voor hen echter ook het einde. Door een onbekende oorzaak ontstond er brand in de auto en in no time was er van hun NunaX niets anders meer over dan een rokende puinhoop.
Door deze twee ongelukken wist uiteindelijk het Agoria Solar Team uit België de wedstrijd te winnen. Dit jaar zijn het dus de rode duivels met hun blauwe auto die de hoogste eer in de Challenger klasse wisten te behalen.
Uiteraard is het een triest verhaal dat je door wind of brand de eindzege aan je voorbij ziet gaan, maar het zijn ook leermomenten. Solar-auto’s kunnen ook last hebben van zijwind, net als gewone auto’s en werken met elektriciteit en accu’s kan leiden tot brand. Het zijn met name de accu’s die veiliger moeten worden want nog altijd zien we dat hierdoor veel ellende ontstaat. Waren het een tijd terug telefoons die spontaan in brand vlogen, nu zijn het vaak elektrische fietsen die ditzelfde lot ondergaan. De ongelukken met de solar-auto’s zouden nu misschien een mooie aanleiding zijn om te gaan kijken of de genoemde gevaren aangepakt kunnen worden. Dit leidt immers tot een even grote overwinning als het winnen van de Bridgestone World Solar Challenge. Wel iets minder spectaculair dan een auto op zijn kop of een brand, maar dat zijn zaken waar niemand wat aan heeft.