Heel Nederland gaat over op glasvezel, dat is tenminste wat de telecomaanbieders graag willen. Een nieuw medium en een nieuwe manier om klanten terug te krijgen of juist vast te houden. KPN biedt al voordat er kabels in de grond liggen de nodige exclusieve aanbiedingen waarop je binnen 14 dagen moet reageren. Ze zijn zelfs zo brutaal om op de dag dat de aanbieding per post binnen rolt te bellen om het nieuwe contract te bespreken. Is dat de manier om mij al klant van een andere aanbieder binnen te harken?
Dit terzijde. Bij mij rijst de vraag wat er met alle koperkabels gaat gebeuren die in de grond liggen. Deze vraag werd onlangs actueel toen bij het rooien van een boom bij de buren mijn telefoonkabel sneuvelde. Geen vaste verbinding meer en nog 10 dagen wachten op het activeren van de glasvezel die ondertussen al was aangelegd. Gaat KPN de gebroken koperkabel repareren voor nog een paar dagen? Nee, natuurlijk niet. Dat zou een klus worden die ze nooit terug zouden verdienen. Vanaf het moment van het breken van de telefoonkabel zal mijn pand dus nooit meer via een koperkabel met de telefooncentrale verbonden zijn. De kabel zal dus naar ik denk, tot in lengte van dagen werkeloos in de grond liggen en heel misschien naar boven komen als er andere grondwerkzaamheden uitgevoerd worden.
Mijn verbinding met de telefooncentrale via koper is straks niet meer de enige verbinding die achter blijft in de grond. Geen idee hoeveel tonnen koper dat bij elkaar zijn en welk bedrag in euro’s dit vertegenwoordigd? Nu maar hopen dat koperdieven deze bron aan kabels niet ontdekken. Ook al gebruiken we straks die kabels niet meer, criminelen kunnen toch voor veel ellende zorgen. Misschien dat het verstandig is om als overheid de netwerkaanbieders te gaan dwingen om niet gebruikte kabels te gaan opruimen. In elke straat ligt er immers straks een kopermijn die misschien meer produceert dan reguliere mijnen. Goed koper wordt dan waarschijnlijk goedkoper.