Een beurs zoals de WoTS laat maar weer eens zien dat de stelling dat internet ‘het belangrijkste’ marketinggereedschap van vandaag de dag is, niet klopt. Het algoritme dat alle grote tech-bedrijven gebruiken, zorgt er voor dat we het ware nieuws missen. Zelf heb ik dat weer eens aan den lijve mogen ervaren. Al weken voor de beurs zijn e-mails en internet mijn bronnen voor het maken van het beursnummer dat u vorige maand op de deurmat aantrof. U zou dan ook verwachten dat voor mij de beurs niets nieuws te bieden had.
Wandelend over de beurs kwam ik links en rechts toch producten en diensten tegen die compleet nieuw voor mij waren. Dit ondanks het feit dat er zeker op internet toch het nodige over te vinden is. Het zoekalgoritme van Google stuurde mij meer naar nieuws over elektronica en industriële automatisering dan over stereomicroscopen. Gevolg was dat ik een fraai exemplaar die mij op één scherm diepte liet zien, gemist heb, maar die ik wel tegen kwam op de stand van Inscope. De Vision DRV-Z1 heeft mij versteld laten staan wat mogelijk is en nog altijd snap ik niet exact hoe ik diepte kan zien op een iets gebogen plat scherm.
Zelf horen en aanraken is ook iets dat totaal anders is dan een persbericht lezen. Dit overkwam mij op de stand van Elincom. Ik wist dat zij een luidspreker zouden laten zien die een hard oppervlak als conus gebruikt, maar horen hoe goed die werkt, is nooit via een e-mail te ervaren.
Om niet geheel in het algoritme-web van de tech-bedrijven te verzanden, ben ik blij met de ouderwetse nieuwsbronnen zoals het journaal op de TV en kranten en tijdschriften. Zij brengen nieuws zonder rekening te houden met dat wat ik gisteren op internet bekeken heb. Nieuws dat verrast en niet het zoveelste bericht van vergelijkbare aard. Ook de WoTS voldeed aan dat criterium.
Internet mag dan wel een welkome bron van informatie zijn, zonder de ouderwetse informatievoorziening blijven we rondjes draaien binnen het algoritme van de tech-bedrijven. En wat dat voor toekomstige innovaties betekent, mag u zelf invullen.