Column & Opinie

Wordt het een oude of een nieuwe

Liefhebbers van oude auto's hebben het maar moeilijk. Door de plannen van het nieuwe kabinet om de vrijstelling van wegenbelasting op auto's ouder dan 25 jaar af te schaffen, wordt het rijden van een oud barrel een dure aangelegenheid. Een auto van net 25 jaar uit Zuid-Frankrijk importeren en die te gebruiken voor dagelijks gebruik is dan niet meer zinnig en is het het overwegen waard om toch maar een nieuwe te kopen.

Nu heeft een nieuwe auto natuurlijk grote voordelen. Alleen al aan de pomp is de winst al snel te zien en wordt het een elektrisch voertuig, dan bent u ook nog eens hip en up to date. Toch heeft de aanschaf van een nieuwe auto de laatste tijd er een extra nadeel bij. Juist de nieuwe exemplaren zijn in trek bij mensen met slechte bedoelingen. Op de voorpagina van Spits van 16 november stond te lezen dat het juist de nieuwste modellen van Seat, Volkswagen, Audi en Porsche zijn die het meest ontvreemd worden. Nu zijn dit toevallig wel allemaal auto’s met uitgebreide beveiligingsmaatregelen, maar voor een hightech dief zijn die tegenwoordig geen beletsel meer. Spits kopte met de kreet “Autobeveiliging achterhaald” en in het verhaal beschreef men dat politiemensen en experts onlangs op een bijeenkomst over autodiefstallen stomverbaasd stonden te kijken dat de huidige criminelen in een paar seconden met een ‘onsteelbare’ auto wisten weg te rijden.
Helaas is het waar en zijn de autodieven niet meer uitgerust met een grote baksteen, maar hebben ze de nodige technische snufjes bij zich om de boordcomputer van de auto stil te leggen om zo de beveiliging uit te schakelen. Daarbij worden ze in feite geholpen door de opbouw van de auto-elektronica met zijn bussystemen en universele aansluitingen voor diagnoseapparatuur. De auto-industrie is weer aan zet om nog slimmere systemen te maken om diefstal tegen te gaan. Misschien ligt daar wel een taak voor ons weggelegd, want dat wat de auto-industrie zelf verzint, wordt gebruikt in zeer veel auto’s en juist daarom is het voor criminelen zinnig om zich in de techniek te verdiepen. Veel beter zou het zijn als elke auto een uniek beveiligingsconcept heeft. Diversiteit is waarschijnlijk vele malen beter dan ingewikkelde sleutels die in grote hoeveelheden toegepast worden.