Column & Opinie

Wie de jeugd heeft?

(Of: Wat heeft de jeugd dan zelf?)

Vraagt u zich ook wel eens af wanneer krijgen we eindelijk weer eens goede technische opleidingen voor onze jongeren?
We weten dat door de jaren heen het animo van de jeugd voor technische opleidingen afneemt. Hoewel de financiële (bankiers) crisis het animo voor techniek weer wat doet toenemen is het niet zeker is of dit blijvend is.
Is dit nu alleen een zaak van de overheid? In principe wel! Via ons belastingsstelsel en wetten is dit al meer dat een eeuw in vrijwel volledig publieke handen. Hiermee is de overheid dan ook volledig verantwoordelijk voor de kwaliteit van, in ons geval, technisch onderwijs.
Ontslaat dit ons dan van alle plichten? Nee natuurlijk niet. Als (technisch) bedrijfsleven moeten we natuurlijk wel onze betrokkenheid tonen door de studerende jeugd op een inspirerende wijze met ons en onze interessante omgeving kennis te laten maken.
Bij mijn bezoek aan Electrotechniek 2009, ik was er op de maandag, viel het me op hoeveel (rondrennende en telefonerende) jeugd tegelijk met mij naar binnen kwam.
Voor mij als bezoeker van de stands was dit erg makkelijk. Tussen zoveel vrijetijdskleding viel mijn pak met stropdas nogal op.
Het resultaat: Ik werd bestormd door de standbemanning, eindelijk een echte klant!
Regelmatig hoorde ik op stands de verzuchting dat je van deze jongens alleen maar last hebt, ze verzamelen pennen en houden je van het werk. Gelukkig dat de scholen deze bezoeken op de maandag concentreren!

Ik zou dit toch graag van een andere kant willen belichten. Deze jonge studenten zijn wel uw klanten over 4-5 jaar. Uw klantenbinding kan hier beginnen!
Het blijft natuurlijk wel verstorend als je stand steeds door groepen jeugd bestormd wordt, dit moeten we positief zien om te draaien.
Hier zou een initiatief van de opleidingsinstituten prima kunnen helpen. Sterker nog, een gezamenlijk initiatief zou hier voor beide partijen, bedrijven die op de beurs vertegenwoordigd zijn en studenten, voordelen opleveren.

Hoe kan dit er nu uit zien? Een gedachte experiment.
Begin door vanuit de opleiding studenten te leren hoe je een beursbezoek voorbereid. Geef ze dan de uitdaging mee om technologieën te zoeken die hen werkelijk interesseren.
En dan, de ultieme uitdaging, zoek voor de door de bedrijven gepresenteerde producten en technologieën alternatieve toepassingsgebieden!
We slaan hiermee meerdere vliegen in één klap. Bezoeken aan de stands zijn ineens inhoudelijk van aard. Studenten wordt zo al vroeg geleerd om alternatieve wegen, oplossingen en toepassingen te zoeken. De studenten die kans zien werkelijk iets toe te voegen aan het getoonde kunnen de voldoening van een succesvolle dag proeven. De bedrijven die hiervoor openstaan, kunnen profiteren van nieuwe frisse ideeën en nieuwe toepassingsgebieden.
Ik realiseer me dat het opschrijven eenvoudig is, maar ik ben ervan overtuigd dat als we kans zien het enthousiasme van de jeugd te combineren met hun ambities en creativiteit wij, als bedrijfsleven, daar alleen maar garen bij spinnen.
Ik daag u, als standhouders en de technische opleidingen, uit om dit voor Electrotechniek 2011, of een willekeurig andere technische beurs, te organiseren.
Zodat u na afloop van deze beurs kijkt naar de goede ideeën die u uit onverwachte hoek hebt gekregen en enthousiast wil samenwerken met deze studenten om hiervan een commercieel succes te maken!

jan.w.veltman@commint.nl

www.commint.nl