Column & Opinie Jan W. Veltman

Over Jan W. Veltman

Als onafhankelijk consultant is Jan sinds 1 januari 2000  betrokken bij de ontwikkeling, marketing en sales van de nieuwste technologieën.

Via zijn columns geeft Jan al vanaf 2006 zijn wereldbeeld weer. Hierbij probeert hij helderheid te scheppen in de wonderlijke wereld van techniek, de mens en de actualiteit.

Weerbarstige techniek

(Of: "Wanneer neem je van iets afscheid?")

Is het voor u ook zo moeilijk iets weg te gooien dat nog werkt? Tot groot verdriet van mijn vrouw lijd ik aan dit euvel. Ik kan niets weggooien dat nog werkt, of waarvan ik denk dat ik het nog kan repareren. Welk psychologisch verschijnsel zou hieraan ten grondslag liggen?

Ben ik het prototype van de jager/verzamelaar, maar dan van de moderne tijd? Niet zoals in de tijden van Asterix met het jagen op everzwijnen, het verzamelen van Menhirs en strijden met de Romeinen, maar het jagen op ‘technische fouten’, het gevecht met weerbarstige techniek en de triomf als het weer werkt?
Volgens mij zou hier wel eens een verband kunnen liggen. Net zoals de vrouw van Abraracourcix (het stamhoofd) het onzin vindt dat haar man steeds maar weer ten strijde trekt tegen de Romeinen kijkt mijn vrouw wat meewarig aan tegen mijn natuurlijke drang om alles maar te blijven repareren.

Toch ben ik laatst gezwicht en wel met de verwarming. Onze HR verwarmingsketel, die nog uit de vorige eeuw stamde en in mijn ogen prima werkte, had inmiddels wel veel aandacht nodig. Met een temperatuur meter hier, een expansievat daar, een nieuwe ontluchting en ander klein grut bleef hij prima functioneren. Wel wat lawaaiig, maar het huis was warm en met lekker warm water uit de douche.

Tot op zekere ochtend de ketel niet meer aansloeg, wisselende foutcodes sprongen over het display. De cijfertjes knipperden als een waanzinnige, wat nu?
De getoonde foutcodes zeiden iets over ontsteking, vlamfouten, snelle temperatuurverandering en temperatuurverschillen tussen NTC1 en NTC2. Niet bepaald een heldere melding. Hoe dit op te lossen?
Met jarenlange Microsoft ervaring weet ik dat de beste remedie voor dit soort combinatie meldingen een reset is. Eerst het reset knopje proberen en als dat niet lukt een harde reset door de de stekker uit het stopcontact te trekken.
Gelukkig, na enkele pogingen startte de ketel zonder foutmeldingen op en leverde weer warmte en warm water. Triomf lag aan mijn voeten!

Toch bleef er iets van twijfel bestaan, dit is geen Windows machine dacht ik, dus echt onverklaarbare meldingen en oplossingen lijken hier niet bij te passen. Waarschijnlijk is er toch iets ernstigers aan de hand. Helaas, Internet bood geen uitkomst en over de seriële poort was geen info te vinden waardoor de diepere geheimen van deze machine voor mij verborgen bleven.

Dit kan nooit goed gaan zult u zeggen, en dat klopt ook. Op zekere ochtend, nog erg vroeg, hoorde ik een ontstemmend geluid uit de badkamer, geen warm water!
U begrijpt het al, hier leg ik het als jager op technische fouten af tegen de huisgenote. Deze ketel gaat eruit, niks geen fout zoeken of proberen meer, niets mag de warme douche ’s morgens in gevaar brengen!

Met wat kunst en vliegwerk van een specialist kon de ketel ervan overtuigd worden zijn werkzaamheden weer te hervatten met de hoop dat hij dit tot de installatie van de nieuwe ketel vol zou houden.

Terwijl ik dit schrijf wordt mijn oude vertrouwde ketel afgevoerd en een nieuwe gemonteerd. Jammer, geen jacht op fouten meer, geen triomfantelijk herstel.

Gewoon een nieuwe stap op de evolutie ladder, van jager/verzamelaar via triomfantelijk herstel naar…….

Ja, wat is de volgende evolutiestap? Gewoon consumentalisme of toch leren om afscheid te nemen?