Column & Opinie Paul Petersen

Over Paul Petersen

Sinds 2000 is Paul werkzaam voor FHI, federatie van technologiebranches.

De combinatie van maatschappelijke uitdagingen met samenwerking in bedrijfsketens en het toepassen van technologie ziet hij als een voortdurende inspiratiebron.

Transitie om waarde te blijven bieden

Onze keuken is sterk veranderd. De pindakaas staat opeens ergens anders en de messen kon ik vanochtend niet heel makkelijk vinden. De keuken is er wel beter op geworden, trouwens. Maar wereldwijde veranderingen zijn stukken serieuzer dan deze persoonlijke noot.

We laten een jaar achter ons waar per dag of per week COVID-19 nieuwe inzichten geeft. Naast de vele zieken, de slachtoffers en de grote druk op de gezondheidszorg ziet iedereen natuurlijk de economische gevolgen. Diverse bedrijfstakken hebben het zwaar. Denk hierbij aan de horeca, de reisbranche, winkels, kappers en allerlei bedrijven waar persoonlijk contact bij de bedrijfsvoering hoort.

COVID-19 heeft het afgelopen jaar ook een grote impact gehad op de activiteiten van FHI-leden en het bureau. Fysieke events en vakbeurzen kunnen nog steeds niet plaatsvinden. Binnen de coronapandemie blijkt echter wel dat technologie een sterke bijdrage kan verstrekken bij het oplossen van maatschappelijke uitdagingen.

Denk aan de beschikbaarheid van persoonlijke beschermingsmiddelen, beademingsapparatuur, online contact, de energietransitie, testen, laboratoria en productie van vaccins. Dit zijn actuele werkgebieden van FHI-leden, waar eigenlijk iedere lezer nu wel een beeld van heeft. Het belang van technologie laat zich in deze tijd ook merken.

Techneuten zullen ook nog eens flexibel en inventief tot verrassende oplossingen komen voor problemen die men aanvankelijk als onoplosbaar had beschouwd. Vanuit de wereld van FHI zien wij daarom een transitie met een zonnige horizon voor ogen, die in 2021 is gestart.

De deskundigheid van leden en de kennisoverdracht met hun mogelijke klanten wordt nog intensiever gedigitaliseerd. Samen gaan we meer online content aanbieden, maar zodra het kan zoeken we ook weer graag het contact op in beurzen en events. We richten op ons beiden, maar we kijken dan altijd hoe we de kennis digitaal kunnen aanbieden.

In 2021 veranderen wij de spreuk van Shakespeare in ‘To be found online or not to be found online’. Het doel om elkaar te vinden zit in de realisatie van een goede samenwerking. Met nieuwe werkwijzen waarde aan elkaar blijven bieden is een goede reden om te veranderen.