Column & Opinie

Timing

Het is ook weer zo'n niet in het Nederlands te vertalen Engels woord, timing. Elke elektronicus weet wat een timer is. Elke voetbalkeeper, elke kopsterke spits weet hoe belangrijk timing is.

In de techniek is het niet zo ingewikkeld. De timing is gewoon uit te rekenen. Als je geen rekenfout maakt dan klopt het altijd. Zodra een mens zelf moet timen, dan wordt het ingewikkeld. Dan gaan de ‘mysterieuze krachten in de sport’ meespelen. Komt de spits net te laat. Duikt de keeper precies over de bal heen. De tackle komt op het bot in plaats van op de bal. En we hadden er nog zo op getraind. Maar het veld was daar precies een beetje glad en de keeper werd afgeleid door de flits van een fotograaf. Op de training ging het steeds goed, maar de druk was nu te groot.

Waar technologie ‘markt’ is, daar komen de twee uitersten van timing samen. In het product, het systeem is alles tot op de nanoseconde te bepalen, op een haardikte te berekenen. Maar wat is nou het juiste moment om dat product op de markt te brengen, tegen welke prijs, via welke verkoopkanalen?
Op een wat meer generiek niveau wordt het in markten al gauw speculeren. Beleggers gaan volledig af op hun gevoel, de ratio is toch niet vast te stellen. Wie denkt het precies te weten valt soms heel diep en hard.

Hoe zit het met de timing van marketingacties, de timing van een beurs bijvoorbeeld? Het is actueel met Electronics & Automation pal voor de deur. Wie nu nog moet bedenken wat hij daar wil introduceren, wie hij naar zijn stand wil uitnodigen, ja die heeft zeker verkeerd getimed. Hoewel, ik ken mensen… Oké, ze zijn zeldzaam, maar sommigen slagen er echt in zo lang te wachten met het voorbereiden van hun deelname dat ze de meest actuele invulling hebben die je maar bedenken kunt. Natuurlijk is dat eigenlijk de timing van de razende reporters, journalisten en sommigen zijn altijd toevallig op het goede moment op de juiste plek.

Maar terug naar de timing van de beurs Electronics & Automation. Binnen FHI zijn we al meer dan een jaar met de voorbereiding bezig. Dat kan niet anders, zeker als je met vijftig bedrijven samen een productielijn wil neerzetten en een gadget wil ontwerpen, produceren en uitdelen. Die timing gaat zeker lukken.
Maar is het nu, in mei 2009, het moment voor een elektronicabeurs in Nederland? Het hangt er van af en het komt er op aan. De invulling moet goed getimed worden, dan is de timing van de beurs altijd goed.

Hebben we op dit moment een snoekduik van de spits nodig om te scoren of winnen we de wedstrijd omdat de keeper een spectaculaire en succesvolle save maakt. Zo volwassen is de elektronicamarkt inmiddels geworden. Als er even geen wafersteppers worden geproduceerd, als iedereen voorzien is van een TomTom, dan wil dat nog niet zeggen dat er helemaal geen elektronica verkocht kan worden. We zitten inmiddels overal in. Niets in de wereld gebeurt zonder elektronica en de wereld staat nog steeds niet stil. Dus er is vraag, er kan verkocht worden. De juiste timing is voorwaarde voor commercieel succes, het product of de dienst op het juiste moment, op de juiste plek, op de juiste wijze gepresenteerd.

Ik ga het niet voorzeggen wat je precies moet doen, want als je dat dan nadoet ben je precies te laat. Kijk goed rond, in de vakbladen en op de beurs straks. Dan zie je wie de timing in de vingers hebben, wie zijn vingers goed laat sturen door hart en hersens. Het hart dat is dat gevoel, de aanleg van de goaltjesdief. De hersens die zorgen dat je rationeel dat gevoel omzet in succes. Komt dat zien, komt dat zien.