Als je veel mensen kent die in de techniek werkzaam zijn, dan hoor je nog wel eens wat. Onlangs nog gebeurde mij dat. Een kennis van mij, die werkzaam is op een groot distributiecentrum van TNT-post, gaf mij een update van hoe het er bij hem op het bedrijf aan toe gaat.
Ik ken hem al jaren en ondertussen heb ik al een aardig beeld van welke technieken er gebruikt worden om de post keurig netjes te sorteren. Belangrijk bij dit alles is met name het herkennen van het adres op de poststukken. Al jaren werkt men daar met zeer geavanceerde software om de handgeschreven adressen goed te kunnen lezen. Volop past men daarbij camerasystemen toe en is ondertussen bijna alle post automatisch te verwerken. Toch zijn en blijven er poststukken waarbij het handschrift zo onduidelijk is dat het adres voor het automatisch systeem onleesbaar is. Er zal dan toch door mensenogen naar de adressering gekeken moeten worden. Al sinds jaar en dag zijn er dan ook mensen in dienst, die de door de machine als onleesbaar bestempelde brieven handmatig van een adrescodering voorzien (de rare bijna onzichtbare, roze streepjescode rechtsonder op de envelop).
Nu zou u denken dat al die onleesbare poststukken in een bak terecht komen en dan door mensenhanden opgepakt en verwerkt worden, maar dat is niet het geval. De onleesbare poststukken komen in een wachtlus terecht en een foto van het adres wordt verzonden naar de leesafdeling.
Op zich is dit alles niet zo verwonderlijk. Met techniek kan immers veel. Mijn mond viel pas echt open toen ik hoorde dat die afdeling ergens in de Filippijnen te vinden is. De onleesbare post wordt hier in Nederland in een wachtrij gezet en aan de andere kant van de wereld wordt het poststuk verwerkt. Hoezo telewerken? Dit is met recht een ultiem voorbeeld van werken op afstand waarbij het meest opvallende is dat het niet alleen goedkoper is, maar het werkt ook nog eens sneller en wordt beter afgehandeld. En wie beweert nu dat telewerken lastig is voor de bedrijfsvoering? Voor een creatief bedrijf is er meer mogelijk dan u zou denken.