Column & Opinie Jan W. Veltman

Over Jan W. Veltman

Als onafhankelijk consultant is Jan sinds 1 januari 2000  betrokken bij de ontwikkeling, marketing en sales van de nieuwste technologieën.

Via zijn columns geeft Jan al vanaf 2006 zijn wereldbeeld weer. Hierbij probeert hij helderheid te scheppen in de wonderlijke wereld van techniek, de mens en de actualiteit.

Technologie en hypes, negeren of een wake-up call?

(Of: "Elke verandering is moeilijk, maar dat biertje op een terras lijkt me wel wat")

Vindt u veranderen ook moeilijk? Net als de meeste mensen zie ik vaak op tegen veranderingen. Een voorbeeld, als ik na een dag werken op een warme zomeravond lekker op mijn terras zit met een koel schuimend biertje onder handbereik is de gedachte die positie om te zetten in een actie om het vuilnis aan de straat te zetten een bijna onoverkomelijke drempel. Dit is een verandering die ik nog wel kan overzien, ik ben in control en heb duidelijk voor ogen dat deze verandering (als ik het goed aanleg) tijdelijk van aard is. Snel dat spul aan de straat zetten en terug naar mijn comfortabele plekje.

Wat gebeurt er als we dit voorbeeld eens vertalen naar de situatie in een onderneming? Het terras en het koel schuimend biertje worden vervangen door een directie kamer en ‘het vuilnis aan de straat zetten’ door de komst van innovaties en nieuwe technologieën.
Vanuit je makkelijke stoel hiernaar kijken is één, opstaan en actie ondernemen is een tweede. Wat maakt het zo moeilijk om een nieuwe technologie, laten we voor het gemak eens IoT nemen, niet alleen welwillend te beschouwen maar juist actie te ondernemen om te onderzoeken hoe daarmee de onderneming winstgevender en toekomst gerichter kan worden?

Het begint met het inzicht dat de wereld om ons heen niet alleen veranderd is, maar dat deze veranderingen zich voortdurend in een steeds sneller tempo voltrekken. Wie in 2016 dacht dat het met de Brexit niet zo’n vaart zou lopen heeft nog 6 maanden om deze realiteit te aanvaarden.
Waar we ons in 2016 nog veilig waanden met onze grote Amerikaanse vriend zijn we nu ineens aan het worstelen met handelsbelemmeringen en staan we met onze defensie meer en meer alleen.

Technologisch verandert er veel en snel. Producten worden beter en ‘slimmer’ (met excuses voor dit hype-woord) en worden door de jeugd zonder commentaar opgepakt, voor kennisgeving aangenomen en gebruikt. Voor hen is dit geen verandering, nieuwsgierig en op zoek hoe de wereld er uit ziet is alles nieuw. Zonder waarde oordeel gebruiken ze wat hen bevalt, of wat toevallig de hype van het moment is.
Naarmate we ouder worden zijn we (de meeste van ons tenminste) daar wat terughoudender in en kijken eerst eens goed wat deze veranderingen inhouden en welke consequenties daaraan vast zitten.
Dit is een groot goed en het voorkomt dat we klakkeloos achter elke nieuwigheid aanlopen en verdwalen. Een nadeel is dat we daardoor juist te aarzelend en voorzichtig kunnen worden, het zal zo’n vaart wel niet lopen…… V&D is daar een goed voorbeeld van.

Zoals overal is ook hier een goede mix tussen enthousiast reageren op nieuwigheden en angst voor verandering optimaal.
Accepteren we kritiekloos de voordelen die ons beloofd worden bij de hypes van vandaag (Blockchains, Digitale transitie en IoT)? Of negeren we deze, “zo’n vaart zal het wel niet lopen” of “op ons is dat toch niet van toepassing”, of gebruiken we dit als een wake-up call?

De wekker functie zou hier wel eens het belangrijkste kunnen zijn, over een paar jaar is ook de wereld rondom mijn organisatie veranderd, mijn klanten, mijn diensten en producten en misschien zelfs mijn verdienmodel.

Laten we maar wakker worden, opstaan en aan de slag, dat biertje op het terras komt dan vanzelf weer.