Column & Opinie Jan W. Veltman

Over Jan W. Veltman

Als onafhankelijk consultant is Jan sinds 1 januari 2000  betrokken bij de ontwikkeling, marketing en sales van de nieuwste technologieën.

Via zijn columns geeft Jan al vanaf 2006 zijn wereldbeeld weer. Hierbij probeert hij helderheid te scheppen in de wonderlijke wereld van techniek, de mens en de actualiteit.

Retro, het nieuwe nieuw?

(Of: "Hoe retro ook, een goed idee geeft een basis voor succes!")

Stelt u zich ook wel eens de vraag “Was het vroeger beter?”. Dan bivakkeert u waarschijnlijk, net als ik, ook aan de andere kant van de vijftig. Ik zal het maar bekennen, in mijn jeugd heb ik nog buizen versterkers gerepareerd. U weet wel, versterkers die niet te tillen zijn met binnenin van die zacht gloeiende lampen. Als er dan veel vermogen gevraagd werd, ik heb het hier over gitaar versterkers, zag je de eindbuizen zo mooi blauw oplichtten. Je kon als het ware de elektronen tegen de anode aan zien botsen.

De onvermijdelijke omslag naar transistoren nam enige tijd in beslag. Ook in die tijd leefde de vraag “geven buizenversterkers niet een veel beter geluid dan die vermaledijde transistoren”? Ik heb het toen eens uitgezocht; door hun instelling en eigenschappen hebben transistor- en buizen versterkers een verschillende niet-lineaire vervorming. De buizenversterker vervorming wordt vaak als minder negatief dan de transistorversterker vervorming ervaren. Deze buizen/transistor oorlog is nog steeds actueel en is nu uitgebreid met de zin/onzin van gouden connectoren en dure luidspreker kabels.
Maar uiteindelijk zijn het onze hersenen die hier een uitspraak doen, niet de standaard lagere vervorming van transistorversterkers is bepalend voor de geluidsbeleving, maar het soort vervorming en vaak ook wat je zelf “gelooft”.
Bepaalt dit de terugkomst van de ‘buis’ als versterker element of speelt ons toenemend ‘retro’ gevoel ons hier te parten?

Vooral in de mode zie je dit verschijnsel. Is het huidige mode beeld, broeken met smalle pijpen (vergelijk eens met de Beatles of de Stones uit de 60er jaren) op zijn hoogtepunt, de eerste wijde pijpen (70er jaren) heb ik inmiddels al gezien.

Ook in product ontwikkeling zie ik deze ‘retro’ trend opkomen. Vorige week had ik het genoegen een lang gesprek te mogen voeren met een jong- en enthousiast ondernemer, gevestigd in wat zo mooi een Maker Space wordt genoemd. Kenmerkend aan dit bedrijf met een vijftal jonge mensen is de vorm van coöperatie die zij met andere ondernemers hebben. Mee liften met de nieuwste technologieën die nu op de markt komen en niches snel invullen.
Technisch gesproken hebben zij hiervoor het tij mee. Waar 10 – 20 jaar geleden productontwikkeling een moeizaam proces van jaren was is door de opkomst van Arduino’s, Raspberry Pi’s en 3D printen prototyping tot weken teruggebracht.

Hoewel functioneel veel complexer, lijkt dit sterk op de opkomst van de radio. Vanaf het moment dat er betaalbare ‘radiobuizen’ op de markt beschikbaar kwamen zag je een enorme opleving van bedrijven die opbloeiden door hiermee snel producten te ontwikkelen. Een handige jongen die de techniek werkelijk snapte kon daarmee in een korte tijd een nieuw product op de markt zetten.
Een mooi voorbeeld hiervan is Hewlett & Packard. Begonnen in een garage was hun eerste, en misschien wel succesvolste, product de HP200 audio signaal generator uit 1939. Naar onze huidige technische mogelijkheden een simpel ontwerp, maar voor die tijd vooruitstrevend en uiterst effectief in kwaliteit en geld.

Zien we de huidige Maker Spaces als de garages van vroeger, dan staan ons nog grote verrassingen te wachtten!

Weet u overigens waarom die HP signaal generator zo succesvol was? Bill Hewlett had bedacht dat door een gloeilamp in de frequentie bepalende Wienbrug op te nemen de oscillator amplitude automatisch constant bleef, waardoor een moeilijke en onbetrouwbare amplitude regeling achterwege kon blijven.

Iets snel kunnen ontwikkelen is één, als basis voor succes is het altijd de combinatie van het goede idee en een effectieve product ontwikkeling. In marketing termen: zo creëer je een USP (unique selling point) waarmee je boven anderen uit kunt stijgen.