Column & Opinie

OV-chipkaart – hoe goed zijn we bezig?

De laatste tijd zit ik weer geregeld in de trein. Niet alleen omdat het goed is voor het milieu, maar meer omdat het vandaag de dag bijna ondoenlijk is om bijvoorbeeld midden in het centrum van Den Haag te moeten zijn met alleen een koffertje. Nu zit ik heerlijk onderuit in de trein met krantje en koffie.

Het reizen met het openbaar vervoer is zeker met de invoering van de OV-chipkaart een stuk gemakkelijker geworden. Kaart voor de lezer, niets meer uit hoeven zoeken, instappen en klaar is kees. Wat gebruiksgemak betreft zijn we er dus zeker op vooruit gegaan – een heel stuk zelfs, want ik hoef niet eens meer mijn chipkaart uit mijn zak te vissen – gewoon dicht genoeg bij de lezer gaan staan en de reis kan beginnen.
Toch heeft de invoering van de OV-chipkaart een keerzijde waar ik nog nooit iemand over gehoord heb, namelijk de nadelige invloeden voor het milieu en als ik dat zo even in mag schatten, dan zijn die vele malen hoger dan we denken. Neem om te beginnen alle kastjes waar je je chipkaart voor moet houden. Zeker die op de stations staan die 24 uur per dag, 7 dagen in de week en 356 dagen per jaar aan en verbruiken op die manier samen heel veel energie. Daarnaast alle kastjes in bussen en trams, die waarschijnlijk ook allemaal aan staan. Ook is er en een vrij uitgebreid computernetwerk actief om alle palen uit te lezen om bij te houden wie waar is, want achteraf kun je op internet keurig na kijken waar je geweest bent en wat het gekost heeft. Vergeet ook de kastjes van de conducteurs niet. Vroeger had hij voldoende aan een stempeltang die werkt op boterhammenenergie.
Bij dit alles moet je ook nog eens alle uren internetverkeer optellen die nodig zijn om alle OV-chipkaarten die op naam staan, te activeren. Ik heb zeker een uur zitten zoeken naar de juiste pagina’s en het is vooral zeer verwarrend en omslachtig dat je voor het reizen met de trein twee verschillende handelingen uit moest voeren.
Al deze elektronische voorzieningen waren met het papieren kaartje niet nodig. Daarbij is het maar de vraag of we er echt mee opgeschoten zijn. Ik denk het niet. Er is alleen maar een peperduur systeem gekomen waarmee het in ieder geval in de tram in Den Haag gemakkelijker zwart rijden is (instappen, naast het kastje blijven staan en alleen inchecken als er een controleur in beeld komt). Hoezo, er voor zorgen dat het openbaar vervoer goedkoper wordt?

Ewour de Ruiter