Column & Opinie Jan W. Veltman

Over Jan W. Veltman

Als onafhankelijk consultant is Jan sinds 1 januari 2000  betrokken bij de ontwikkeling, marketing en sales van de nieuwste technologieën.

Via zijn columns geeft Jan al vanaf 2006 zijn wereldbeeld weer. Hierbij probeert hij helderheid te scheppen in de wonderlijke wereld van techniek, de mens en de actualiteit.

Nieuwe software, nieuwe kansen

(Of: "Hoe ‘optimalisaties' soms anders kunnen uitpakken")

Bent u thuis ook de klos als er weer eens iets niet werkt? Bijvoorbeeld een WiFi verbinding? Of hebt u een slim zoontje, neefje of buurjongetje waar u een beroep op kunt doen? Helaas, ik behoor niet tot deze gelukkige categorie. Als er iets ‘loos’ is mag ik zelf aan de slag. Zo ook deze keer, nieuwe firmware voor de router. Normaal gesproken zie ik niet in waarom je iets dat goed werkt moet aanpassen, maar ja vanuit een beveiligingsoogpunt is het verstandig om op zo een kwetsbare plek wel de meest ‘safe’ versie te hebben.

Dus aan de slag, nieuwe firmware gedownload. Het flashen was een eitje, gewoon via de login op de router en hup, na een paar minuten alles weer operationeel!

Alles? Nou nee, dat nu ook weer niet. In eerste instantie had ik nog niets gemerkt omdat de standaard zaken zoals PC’s, telefoons en tablets gewoon werkten. Nu heb ik als waarlijk kind van deze tijd ook een redelijk aantal ‘Internet of Things’ (IoT) devices bij mij thuis rondhangen die ik voor allerlei handigheden en onderzoekingen gebruik. En hier ging het mis. Sommige devices waren ineens de kluts kwijt. Totale verwarring rondom. Ik had deze upgrade toch goed uitgevoerd? Dan maar eens als administrator in de router kijken. Helaas, foutmeldingen rondom. Wat was hier nu fout gegaan? Ik zal u de details besparen maar na een aantal her initialisaties, down- en upgrading en een paar dagen verder lijkt alles nu weer te werken. Het zoveelste bewijs dat zaken die eenvoudig lijken vaak een paar verborgen valkuilen bezitten.

Anderen dan ik kunnen daarover mee praten. Sterker nog, ik gok dat een aantal procenten van de wereld bevolking de afgelopen tijd over een upgrade naar Windows 10 gesproken heeft. “Zal ik het doen, of nog maar even wachten?” Zo langzamerhand wordt duidelijk dat ‘gratis’ niet betekent dat je niet betaalt. In dit geval lever je gewoon weer een stukje controle en privacy in. Waarschijnlijk krijg je er wel een fancy gebruikersbeleving voor terug. Weten doe ik dit nog niet omdat ik nog steeds heel tevreden met Win7 ben. Alles werkt en geen verrassingen.

Als gebruiker op leeftijd, ik ben geen 25 meer, waardeer ik stabiliteit en eenvoud. Aan plotselinge veranderingen van functionaliteit heb ik een hekel. Niet dat alles onveranderd moet blijven, ik verzet me tegen opgedrongen veranderingen. Ik blijk daar altijd mee geconfronteerd te worden als ik ‘even snel’ iets moet doen met als gevolg verwarring, haast en een grote mate ergernis. Herkenbaar?

Hoe zouden Tesla rijders daar mee omgaan? Ik stel me zo voor dat daar per SW update de auto zich ineens anders gaat gedragen. In de release notes staat wat er bij de laatste updates zoal aan functionaliteit bijgekomen is. Best indrukwekkend, maar misschien wel verstandig je daar op voor te bereiden om niet tijdens een moeilijke verkeerssituatie ineens verbaasd te staan dat jouw auto plotseling zelf gaat denken.

Zelf denken en software, dit hebben auto fabrikanten tot grote hoogten weten te brengen. VW heeft hierbij de spits afgebeten. Een VW diesel kan geheel zelfstandig bepalen wat de bestuurder voor karakteristiek gedrag van de motor verlangt. Lage emissie of vermogen.

Ik vind het wel slim, de auto bepaalt zelfstandig, en met succes, of hij zijn emissie moet beperken omdat hij door een keuringsinstantie getest wordt (lage emissie geeft een lagere aanschafprijs voor de koper) of juist een groter vermogen (dit is dan weer fijn bij het sportieve rijden).

Wel een beetje naïef van de politiek zich nu zo druk te maken. Dat er ‘geoptimaliseerd’ werd was al langer bekend en zolang je de testen laat dicteren door diegene die de producten voor de test aanleveren zal dit ook zo blijven.

Er is dan ook geen alternatief voor een onafhankelijke test, niet voor auto fabrikanten maar ook niet voor software makers om met enige mate van zekerheid te kunnen zeggen of de specificaties werkelijk gehaald worden.