Column & Opinie

Lezende baby’s, wat is de volgende stap?

Overdag biedt de TV meestal niet veel vertier. Op het nieuws na, dat bijna eindeloos herhaald wordt, zijn er voornamelijk verkoopprogramma's waar onzinnige producten voor een veel te hoge prijs aangeboden worden. Elke keer als ik per ongeluk daaraan voorbij zap, vraag ik me af wie dergelijke producten koopt? Blijkbaar zijn dat toch grote groepen mensen, want zendtijd is duur en het zijn uiteindelijk de teleshoppers die hiervoor betalen.

Onlangs kwam ik weer eens voorbij een dergelijk programma, toen mijn aandacht getrokken werd. Deze keer niet door het rare fitnessapparaat of ander hebbedingetje, maar door een heel jong kind dat woordjes oplas. Als oud onderwijsman was ik benieuwd naar waar het om ging. ‘Your Baby Can Read’, een lesmethode waarvan de makers beweren dat een heel jong kind al in staat is om te kunnen lezen mits je natuurlijk voor veel geld hun speciale methode aanschaft en daarmee met het kind aan het werk gaat. Geweldig zou je zeggen. Waarom wordt deze leermethode niet gestimuleerd vanuit de overheid. Dit zou immers voor de komende generatie kinderen heel veel voordelen hebben. Kunnen ze wel goed lezen op het moment dat ze naar het voortgezet onderwijs gaan.
De kinderen op de TV leken qua leeftijd nog maar net te kunnen praten (uitgaande van mijn eigen ervaring van 20 jaar geleden met mijn eigen kinderen) en konden al behoorlijk moeilijke woordjes oplezen. Nu is een programma op de TV natuurlijk te manipuleren en of het daadwerkelijk ook zo gemakkelijk gaat, is nog maar de vraag. Evenals alle beweringen op de website van de ontwikkelaars van de leesmethode. Toch roept het bij mij vragen op. Als dit zo zou zijn, kunnen we dan ook al op die leeftijd beginnen met de stelling van Pythagoras of moeten we ons beperken tot de ééntjes en nulletjes van de Booleaanse algebra? Is het slim om ze al te confronteren met techniek en moet er een soortgelijke lesmethode komen om er voor te zorgen dat er tenminste een overschot komt aan technische mensen?
Helaas zal de werkelijkheid wel anders zijn en kunnen ze hooguit reproduceren. Ook zonder lesmethode kan een kind het woordje boom zeggen als er een plaatje van een boom getoond wordt. Met een beetje moeite kunnen ze dat ook als er alleen maar boom geschreven staat. Ze functioneren dan net als een computer en volgens mij zijn dergelijke apparaten veel sneller in staat om te kunnen “lezen”. Zelfs begrijpend lezen is al ver gevorderd gezien alle reclame die Google bij een zoekopdracht weet te plakken.