Column & Opinie

Let op de knoop in je neus

Vijf maanden terug, meer dan twee rapportageperiodes geleden, toen we nog zaten te duwen aan mooie jaarcijfers. December 2007, toen vroeg ik de lezers van e-totaal een knoop in hun neus te leggen. ‘HET komt eraan’ was mijn titel. Haal nu die koop er uit en stel vast dat het niet voor niks was: HET…

Vijf maanden terug, meer dan twee rapportageperiodes geleden, toen we nog zaten te duwen aan mooie jaarcijfers. December 2007, toen vroeg ik de lezers van e-totaal een knoop in hun neus te leggen. ‘HET komt eraan’ was mijn titel. Haal nu die koop er uit en stel vast dat het niet voor niks was: HET Instrument ziet er geniaal uit!
Begint ie nou weer te zeuren over die suffe beurs?
Vertel mij niks, ik ga er sowieso de hele week heen, wil er geen moment van missen.
En dan nu maar de regels vullen binnen dit spectrum.
HET is echt wel bijzonder. Alleen al als je meemaakt wat er allemaal gebeurt aan voorbereiding in die vijf maanden. En toen waren we met elkaar al een fors aantal maanden op weg. Veertien maanden voorbereiding rekenen we binnen FHI voor een beurs als HET Instrument. HET is onvergelijkbaar met welk technologie-evenement dan ook in de Benelux, en we maken er heel wat mee zo door de jaren. Allemaal peanuts!
Internationaal heb je alleen vergelijkingsmateriaal in Duitsland, maar dat is een land waar men beurzen organiseert ter meerdere eer en glorie van de Bundesländer. Met regionale subsidie lukt het wel om uit heel de wereld distributeurs te trekken. En dan nog, vrijwel geen Duitse beurs slaagt er in zo’n zwaar inhoudelijk conferentieprogramma te realiseren als bij HET Instrument gebeurt. In veel landen zijn dergelijke concepten ten onder gegaan aan de hebzucht van mediamagnaten. Leve de Hollandse verenigingscultuur!
Maxima heeft dat element van ‘de Nederlander’ nog niet ontdekt, is natuurlijk ook onbegrijpelijk voor een Argentijnse en eigenlijk denk ik dat het voor elk lid van de koninklijke familie moeilijk is te vatten. Dat je ook het vuile werk moet opknappen omdat je lid bent van ‘de vereniging’ …
Toch gaat het zo binnen FHI en daar zit het geheim van het succes. De bezoeker aan HET Instrument proeft dat. Een groot bedrijf met een grote stand valt meer op. Niettemin, hij betaalt dezelfde contributie als een klein bedrijf, heeft evenveel rechten en dezelfde plichten. Je kunt dat nicheproduct waar jij nou juist naar op zoek was dus ook net zo makkelijk vinden als de bekende commodities en de indrukwekkende futuredreams van de grote jongens.
Natuurlijk drijft alles op marketingbudgetten, maar de verenigingsgedachte zorgt voor balans. Het conferentieprogramma is ingegeven door de markt, datgene wat verkoopbaar is. Maar het is absoluut niet zo dat de meest biedende bepaalt welk verhaal wordt verteld. De sprekers, presentatoren, discussieleiders zijn gezocht en gevonden aan de zijde van gebruikers van de technologie. Als er al een aanbieder een verhaal houdt, dan is hij door de organisatie ‘geprest’ om zijn verhaal te objectiveren. ‘Thee verkopen in plaats van Pickwick’.
Kom HET maar gewoon meebeleven. Pik de componenten van de accelerometer op: een heel stel concurrerende bedrijven die dat samen aanbieden.
Vergaap je aan het vernuft van de zonnecelproductiestraat die OTB heeft gerealiseerd met een reeks leveranciers. Gebruik de laatste generatie elektronische stemmachine van Nedap om je stem uit te brengen op de beste noviteit van de beurs. Allemaal ‘opleukertjes’ en er zijn er nog veel meer.
Maar HET gaat er gewoon om dat je weer een slag slaat in de race om voorop te blijven in je eigen marktsegment. Gebruik nou wat we hebben hier in eigen huis, de wereld is het speelveld dat er op zit te wachten.

Drs. J.C. Groeneveld,
FHI, federatie van technologiebranches