Column & Opinie

Lego Mindstorms NXT

Het is niet de eerste keer dat ik memoreer dat de jeugd de basis vormt voor de technologische ontwikkelingen in Nederland. Dat deze zienswijze ook door andere wordt gedeeld, met uitzondering van onze beleidsmakers, blijkt uit de populariteit van Lego Mindstorms NTX. Het is een speciaal voor educatieve doeleinden opgezet programma waarmee besturingen van robots…

Het is niet de eerste keer dat ik memoreer dat de jeugd de basis vormt voor de technologische ontwikkelingen in Nederland. Dat deze zienswijze ook door andere wordt gedeeld, met uitzondering van onze beleidsmakers, blijkt uit de populariteit van Lego Mindstorms NTX. Het is een speciaal voor educatieve doeleinden opgezet programma waarmee besturingen van robots op een eenvoudige, educatieve wijze worden opgezet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de NI LabView grafische programmeeromgeving, en niet te vergeten, Lego als hulpmiddel om een robot op te zetten en met behulp van de genoemde programmeersoftware te laten bewegen.

De samenwerking tussen National Instruments en Lego ligt voor de hand. De een levert de faciliteiten om met behulp van een speciaal voor kinderen ontwikkelde programmeeromgeving programma’s te schrijven en de ander levert de hardware om de virtuele omgeving tot leven te laten komen. NI en Lego zien beide de noodzaak om kinderen op deze wijze met techniek kennis te laten maken. Uiteraard niet zonder bijbedoelingen, want beide bedrijven hopen hiermee tevens de basis te leggen voor een werknemer die op latere leeftijd met beide producten vertrouwd is en dus gebruik gaat maken van producten van de beide bedrijven. Een vanuit commercieel oogpunt perfecte symbiose tussen de leveranciers van enerzijds de software en anderzijds de hardware.

Een jaren geleden ingediend plan om leerlingen van lagere scholen al met elektrotechniek kennis te laten maken sneuvelden op het verkrijgen van subsidie, ondanks dat de zelf gefinancierde twee jaar durende proef, duidelijk maakte dat een veel hoger percentage van deze leerlingen naar het technische onderwijs doorvloeiden. Het project sneuvelde op een te lage subsidieaanvraag! Na drie jaar was het project namelijk financieel onafhankelijk en dat viel verkeerd.

Praktische oplossingen komen van bedrijven die weliswaar een commercieel belang nastreven, maar wel inspelen op een ontstane behoefte. Bovendien bedrijven die in staat zijn om een dergelijk project financieel haalbaar te maken.

Dirk Scheper