Column & Opinie

Hoe ontkennen en afwachten de ondergang versnelt.

(Of: "Hoe nieuwe media een geheel eigen intelligentieniveau creëert"))

Wanneer hebt u voor het laatst een boek gelezen? Ja, precies, waarschijnlijk is dat alweer een tijdje geleden. Is uw leesgedrag de laatste jaren wezenlijk veranderd? Waarschijnlijk niet. Als u vroeger al veel las zal dat nu waarschijnlijk ook nog wel zo zijn, uw drukke leven daargelaten natuurlijk.
Voor onze jeugd ligt dit heel anders. Boeken moeten hier om de schaarse tijd concurreren met games, de PC, Internet, Hyves en Twitter. De TV heb ik maar weggelaten, die was er in onze tijd ook al.
Onze jeugdigen zijn echte beeldscherm symbioten geworden, als het niet gedisplayed wordt bestaat het niet.

Afgelopen tijd kwam in de krant (ja u ziet het goed, ik behoor nog tot de mastodonten die nog de voorkeur geven aan papier) het bericht dat het slecht gaat met de boekhandels. Inkrimping en ontslagen staan voor de deur.
Een vermijdbare situatie? Ten dele denk ik. We zien dat nieuwe communicatie methoden de bestaande niet vervangen, maar deze juist aanvullen. De radio is niet verdwenen toen de TV op het toneel verscheen. De telefoon verdwijnt niet omdat er smartphones komen. De techniek erachter, ja die verandert, maar de communicatie methoden die blijven bestaan. Een uitzondering is misschien de brief, maar als we de post integraal, brieven en pakketten, bekijken zien we eerder een toename dan een afname. Het aandeel van de geschreven post daalt dramatisch, daartegenover staat een enorme toename aan pakketpost. Het blijkt dat juist het medium Internet, met online bestellingen, hierin een belangrijke rol speelt.Ook ik koop meer en meer via Internet. Mijn eerste online bestelling vele jaren geleden was een boek.

Wat betekent dit nu voor onze boekhandels? Een ding is duidelijk, de wereld om ons heen en wij zelf veranderen en zij die niet mee veranderen gaan ten onder! Wat was nu voor boekhandels eenvoudiger geweest dan op de moderne Internet trein te stappen?
In de overtuiging dat er altijd een niche markt voor papieren boeken zal bestaan kun je jezelf daar prima op inrichten. Je moet altijd proberen met de ontwikkelingen mee te gaan en je er vooral niet tegen verzetten. Ook de relatief kleine Nederlandse markt is interessant voor e-books voor een schappelijke prijs. Helaas, de e-books die nu aangeboden worden hebben een prijsstelling op het niveau van de paperbacks. Sorry, hoe graag ik ook een e-book voor m’n iPad zou willen downloaden, tien Euro of meer is me toch te veel. Jammer, gemiste kans!

Hoe zou je andere nieuwe ontwikkelingen kunnen inzetten? Neem bijvoorbeeld Twitter. In Europa blijkt Nederland de hoogste Twittergraad te hebben. Daar zou je toch iets mee moeten kunnen doen. Zoals ik op BNR de eigenaar van Social Media heb horen uitleggen op de vraag waarom Nederland voorop loopt? “We zijn een nieuwsgierig volkje dat graag geïnformeerd blijft”. Dit lijkt me een redelijk antwoord. Jammer genoeg vond ze het nodig dit nog verder uit te leggen: “Tenslotte is Nederland een kennisland”!
Misschien hebt u dit interview ook wel gehoord, deze laatste stelling werd door de presentator volmondig omschreven.
Kennelijk gebruiken we Twitter zoveel omdat we Kennis willen! Heeft Jan-Peter toch nog zijn zin gekregen: Met het Innovatieplatform op naar Nederland Kennis(=Twitter)land!

Hier ligt de echte uitdaging voor de Boekhandel: “Zet Twitter in om de kennis die in boeken ligt opgeslagen te verspreiden”!
Als je dit goed aanpakt heeft dat zeker een positief effect op de omzet! In papier- of ‘e-‘ vorm.

Reageren? jan.w.veltman@technology2success.nl