Column & Opinie

Goede en foute reclames

Goede reclame voor techniek is altijd wenselijk, maar helaas zie ik toch nog te vaak dat wij technici in onze reclame-uitingen te veel op het product gericht zijn en daarbij de emotie vergeten. Sterker nog, hoe vaak zie je niet een reclame die de verkeerde emotie oproept, namelijk die van "waar staat hier een teiltje".

Het Zalando-effect treedt meer dan eens op, soms zelfs bij advertenties in e-totaal. Hoe we met reclames omgaan, is fraai te zien aan ons gedrag bij TV-reclames. Hoe vaak zapt u weg, gaat u koffie zetten of iets anders doen tijdens de reclame? Waarschijnlijk heel erg vaak. Bijna niemand zit op de reclame te wachten. Alleen de fraaie en of leuke filmpjes willen we nog wel bekijken. Ga maar eens op YouTube kijken hoe vaak de reclames van Zalando (twee maal op rij de winnaar van de Loden Leeuw) bekeken worden en vergelijk dat eens met een reclame die u wel heel leuk vindt. U zult zien dat niet alleen het aantal keren dat het filmpje bekeken is, sterk verschilt, maar ook de waardering.
Een fraai voorbeeld van een reclame die wel breed gewaardeerd wordt, kwam ik tegen bij Electrabel. Tijdens het schrijven van het artikel over domotica hoorde ik dat hier ook op de Belgische TV door Electrabel hier reclame voor gemaakt wordt. YouTube gaf mij de mogelijkheid om deze reclame te bekijken, want zelf had ik hem nog nooit gezien omdat ik zelden naar de Belgische TV kijk. Een lieve hond in een meer dan fraai filmpje verraste mij. Een reclame met een heel hoog emotiegehalte, die door de YouTube-kijkers ook nog eens zeer goed gewaardeerd wordt gezien het aantal likes. Ter vergelijking ben ik op Youtube even naar de in mijn ogen vervelende Ed en Eduard van Nuon gegaan om te zien hoe men de reclame van een vergelijkbaar product waardeert. Gezien het feit dat beide filmpjes vergelijkbaar vaak bekeken zijn en vele malen vaker dan een willekeurige Zalando-reclame, mag je misschien zeggen dat we meer belangstelling voor domotica hebben dan voor schoenen, maar dat uiteindelijk Electrabel en hond Kito gezien het grote aantal likes misschien wel de juiste snaar weten te raken. Krijgen zij de meeste waar voor hun reclamegeld?