Column & Opinie Jan W. Veltman

Over Jan W. Veltman

Als onafhankelijk consultant is Jan sinds 1 januari 2000  betrokken bij de ontwikkeling, marketing en sales van de nieuwste technologieën.

Via zijn columns geeft Jan al vanaf 2006 zijn wereldbeeld weer. Hierbij probeert hij helderheid te scheppen in de wonderlijke wereld van techniek, de mens en de actualiteit.

Energie, opslaan en het vermogen om arbeid te verrichten

(Of: “Watt of Wattuur, het is me wat”)

Hebt u dat ook wel eens dat u zeker weet iets nooit te zullen doen? Zelf heb ik altijd beweerd dat ik nooit aan een elektrische fiets zou beginnen….. U begrijpt het al, ook ik ben gezwicht, sommige zaken zijn onvermijdelijk, het begon heel onschuldig op het werk bij mijn vrouw. Haar kantoor werd verplaatst van een locatie op 35 auto minuten rijden naar een plek bij ons in de stad op nog maar 15 fiets minuten. Nou dat leek haar wel wat, met mooi weer lekker met de fiets, maar dan wel op een elektrische! Dus op een goede dag ging het gebeuren, de oriëntatie op een elektrische fiets.

Nu moet u weten dat we beiden nog op onze ‘eerste’ fietsen reden. Die van mij heb ik aangeschaft toen ik in 1981 mijn eerste baan kreeg, na jaren studie en, toen nog, dienstplicht eindelijk geld voor zo een uitspatting! Voor mijn vrouw gold iets dergelijks zodat onze beide fietsen samen ruim 70 jaar waren!
Voor mij natuurlijk geen nieuwe, tenslotte reed die van mij nog prima! Uiteraard ben ik meegegaan om de nieuwe fiets uit te zoeken, tenslotte ben ik het technisch geweten van de familie. Wat een verschil met mijn herinneringen van jáááren geleden. Vrijwel alle fietsen waren elektrisch, de een nog luxer dan de andere.  Wij werden geholpen door een alleraardigste verkoper die zijn rol goed wist te spelen. Op een soepele wijze loodste hij haar door het doolhof aan fietsen, motoren accu’s, fiets computers kettingen en aandrijfriemen. Al snel zat ze op de indoor testbaan om de verschillende fietsen uit te proberen. In de tussentijd was ik met de verkoper in gesprek en zag ik hem denken: “Als het aan mij ligt ga jij óók met een elektrische fiets naar huis”!
Bij de discussies over de elektrische specificaties over het vermogen en het koppel van de motor ging alles goed. Moeilijker werd het toen hij de accu omschreef met een capaciteit van 625 Watt.  Hier haakte ik even af. Op mijn vraag of hij niet Wattuur bedoelde was hij stellig, dat kende hij niet, het waren echt Watts.
Dit leek ons een goed moment om aan te geven dat we voor een eerste oriëntatie goed geholpen waren en ons verder zouden gaan bezinnen.
Persoonlijk heb ik het er toch wel moeilijk mee als een verkoper van elektrische fietsen het verschil niet weet tussen vermogen en energie. Kennelijk zijn dat wel erg abstracte begrippen zodra het elektriciteit betreft. Met auto’s was me zoiets nog niet opgevallen. Kennelijk begrijpt iedereen (hoop ik dan maar) het verschil tussen het vermogen van een auto motor en de energie die in benzine opgeslagen zit. Nu vraagt het ook wel wat geestelijke souplesse om een onderscheid te kunnen maken tussen Watt (vermogen) en Wattuur (energie) waarbij de laatste de energie als hoeveelheid vermogen die in één uur in arbeid omgezet is voorstelt.
Misschien hadden we beter dat hele Wattuur moeten overslaan, maar ja in het elektrische domein rekent Wattuur nu net zo makkelijk. Als we even teruggaan naar de middelbare school kunnen we ons misschien herinneren dat 1 Watt vermogen gelijk is aan 1 Joule/seconde. 1 Wattuur is dus de energie die verstookt wordt als je 1 Watt vermogen gedurende 1 uur levert en dit is dus 3600 Joule (precies het aantal seconden die in één uur passen).
Bij advertenties voor elektrische auto’s was het me nog niet opgevallen, maar deze week viel mijn oog op een advertentie voor elektrische fietsen waarbij zonder blikken of blozen de accu capaciteit aangeprezen werd als 63 Watt. Moet je nu wel of niet naar zo een zaak gaan om je over jouw nieuwe elektrische fiets te laten voorlichten?
Toen het moment voor keuze voor mijn vrouw aangebroken was zijn we toch bij die eerste verkoper uitgekomen. Energie en vermogens, daar kwam hij niet uit, maar zijn uitleg over welke fietstypen wel of niet bij mijn vrouw zouden passen en begeleiding in een juiste keuze, daar blonk hij dan weer wel in uit zodat we aan het eind van de dag beiden eenzelfde elektrische fiets gekocht hadden.
Van mijn oorspronkelijke standpunt “Fietsen doe je zelf en niet met een motor” ben ik maar afgestapt en heb ontdekt dat, juist door die trapondersteuning ik voor de meest ritjes in de stad nu de fiets pak, tenminste als het niet regent.
En dat we dezelfde fiets hebben? Nou dat kwam toevallig zo uit………