Column & Opinie

Doen we iets met de beperkingen

Het TROS-programma Radar testte onlangs de actieradius van een aantal elektrische auto's en kwam tot de conclusie dat de opgegeven te rijden afstand op een acculading in de praktijk een stuk lager ligt. Dat wat de autofabrikanten opgeven, is immers de afstand in de meest gunstige omstandigheid en dus de afstand met wind mee, alle ramen dicht, geen airco of verlichting aan en zeker niet luisteren naar de radio. En dan hebben we het voor het gemak maar niet over de rijstijl.

Dit alles is een feit dat we eigenlijk al lang wisten en dus gaf Radar niet echt nieuwe informatie. Wel toonde het programma aan dat het zeer lastig wordt als je ergens strandt met een lege accu en er nergens een aansluiting voor handen is om de accu te laden. De wegenwacht bellen die je op de vluchtstrook 5 liter brandstof verkoopt, zoals ze dat nu doen, is met de elektrische auto onmogelijk en afslepen is dan de enige oplossing.
Dit soort zaken maakt dat de populariteit van de elektrische auto niet echt hoog is. Alleen voor woon-werkverkeer en de boodschappen in de stad is de elektrische auto een goed, maar wel duur alternatief. Voor de vakantie met de ‘sleurhut’ zal voorlopig toch de brandstofauto de enige oplossing blijven.
Zal de elektrische auto dan ook de komende jaren echt doorbreken? Uiteraard kan de maximale afstand die op een acculading te rijden valt best omhoog, maar daarmee neemt tegelijkertijd de laadtijd ook weer toe. Willen we dat? Moeten we dan ook nu al volop gaan denken aan het uitbreiden van het elektriciteitsnet en meer van dat soort zaken voor een auto die zeker de eerst komende jaren toch niet een echt grote doorbraak mee zal maken? Zelf denk ik dat er beter gezocht kan worden naar andere oplossingen. Oplossingen die wel de milieuvoordelen hebben, maar verder dezelfde eigenschappen hebben als de brandstofauto. Waterstof bijvoorbeeld. Dat is net zo gemakkelijk te tanken als autogas. Binnen een paar minuten is de tank vol en is alleen de wachttijd bij de kassa de beperkende factor.