Ruim vijf jaar geleden liep het computersysteem van ProRail compleet vast waardoor er rond Utrecht geen trein meer kon rijden en het vast liep in het hele land. Vrijwel de gehele Tweede Kamer wilde van de verantwoordelijke minister weten of er geen back up zou kunnen komen. Men kreeg als antwoord dat ProRail er mee aan het werk was, maar dat er nog verschillende extra maatregelen uitgevoerd moesten worden. Heerlijk ambtelijke taal waarmee iedereen toen morrend genoegen mee nam.
Onlangs, op vrijdag 19 november, bleek nog altijd niets van de voornemens van ProRail terecht gekomen te zijn. Een brandje in het computercentrum legde op die dag wederom het complete computersysteem stil waardoor er al weer geen trein konden rijden, deze keer gelukkig alleen rond Utrecht.
Ondanks dat het maar om een vrij kleine brand ging, bleken de gevolgen zeer verstrekkend. Uit de chaos die ontstond, viel weer eens op te maken hoe afhankelijk we ondertussen van de techniek geworden zijn. Leven we toch in een “Matrix”-achtige wereld? Gelukkig nog niet en als we ons hoofd er bij blijven houden, dan komen we ook nooit zo ver. Nu gaat het met dat laatste toch nog geregeld mis. Het voorbeeld van ProRail geeft maar al te duidelijk weer dat ruim vijf jaar denken nog niet de oplossing heeft gebracht. Volgens mij is het niet zo ingewikkeld om te zien wat er allemaal mis kan gaan als alle computers uitvallen. Je moet er alleen even stil bij blijven staan en niet alleen maar de blik richten op dat wat allemaal wel kan als de computers hun werk doen. Bedenk daarbij ook dat er nog zoiets is als gewoon potlood en papier. Vroeger toen we nog geen computers hadden, konden we ook met alleen het oude handwerk treinen laten rijden, dus waarom nu dan in eens niet meer. De knappe koppen bij ProRail zullen daar zeker een antwoord op hebben. Voor mij is in ieder geval weer duidelijk geworden dat back ups toch uiterst belangrijk zijn en dat we daarbij niet alleen naar de software moeten kijken, maar ook naar de hardware. Een back up systeem voor kritische processen op voorraad hebben dat onmiddellijk ingeschakeld kan worden, kan veel ellende besparen. We moeten alleen ontdekken wat en vooral hoe en dat vraagt heel veel creativiteit. Toch wil ik ProRail en NS een hart onder de riem steken. Ondanks dat het spoor weer eens grootschalig vast liep, voor mij is het nog altijd de meest ideale manier van vervoer, want zij hebben toch nog meer back ups dan ik zelf. Ik heb maar één auto en moet via routes waar altijd files staan, zelfs op de alternatieve routes.