Column & Opinie Jan W. Veltman

Over Jan W. Veltman

Als onafhankelijk consultant is Jan sinds 1 januari 2000  betrokken bij de ontwikkeling, marketing en sales van de nieuwste technologieën.

Via zijn columns geeft Jan al vanaf 2006 zijn wereldbeeld weer. Hierbij probeert hij helderheid te scheppen in de wonderlijke wereld van techniek, de mens en de actualiteit.

Auto technologie ontwikkeling komt met verrassingen

(Of: "De eerste auto was een elektrische koets en de nieuwste is een.....)

Heeft u ook wel eens gedacht “dat ik dit nu niet eerder heb gezien?” Mij overkwam dit een tijdje geleden. Ik lees in het NRC altijd met plezier de autobespreking van Bas van Putten, zijn komisch-, kritische beschrijvingen vind ik erg amusant.

Deze keer ging het over de ‘Mercedes EQB 300 4Matic AMG Line’, zo’n opgeklopte naam doet bij mij altijd het ergste vermoeden rijzen. Wat mij opviel was niet de technische bespreking of de prijs maar het model, ik zat met verbazing naar een foto van een omvangrijke elektrische SUV te kijken. Wat een patserbak van een auto, maar dan wel weer elektrisch……

Herinnert u zich nog die foto’s van de allereerste auto’s die gemaakt zijn? U weet wel zo’n hoog spaakbenig geval afgeleid van een koets met paarden ervoor. Vaak was het zelfs ook nog een koets waarbij de chauffeur, hier misschien nog wel ‘menner’ genoemd voor op de bok zat met een soort helmstok in zijn hand waarmee hij dan kon sturen.
In 1887 was dit een op zich begrijpelijke ontwikkeling, de elektromotor en accu waren net uitgevonden en koetsen waren in vele soorten en maten aanwezig. Leentjebuur spelen loonde zich, zeker om snel iets te kunnen laten zien en zelfs te leveren.
De toekomst voor elektrisch rijden leek hiermee zeker gesteld. Echter, de komst van de verbrandingsmotor met zijn superieure energie/gewicht ratio ten gunste van de zware batterijen bezegelde het lot van de elektro auto. Zeker toen Henry Ford massaproductie invoerde waarmee ook de prijs van de veel complexere verbrandingsmotor sterk gereduceerd werd.

Het lijkt erop dat we ons nu weer op een zelfde soort keerpunt bevinden. Elektrisch rijden wordt gezien als de oplossing van al onze problemen, ten minste als je politici en milieuorganisaties mag geloven.
Wat luchtvervuiling in en rond de steden betreft hebben ze zeker een punt, voor onze gezondheid zou dit een welkome stap zijn. Voor de rest is dat nog maar de vraag. Zelfs voor CO2 emissie is dit nu nog niet zeker, waar gaan we al die elektriciteit opwekken? Voordat we heel Nederland met windmolens en zonnepanelen vol gebouwd hebben duurt het nog wel even en zelfs dan blijft het de vraag of dit voldoende is. Waarschijnlijk hebben we ook nog wat kernenergie nodig.
Heeft u zich ook wel een afgevraagd hoeveel Lithium we voor al die accu’s nodig hebben en welke impact die op de omgeving zal hebben?

Nu ben ik zeker geen tegenstander van elektrisch rijden, sterker nog ik zie dat als een goede stap naar een gezondere toekomst. Alleen zou ik dit dan graag wat gestructureerder en minder naïef aanpakken. Tenslotte is het een beetje raar om je energie in een groot gewicht (accu) op te slaan om deze daarna voortdurend met je mee te moeten zeulen.

Ontwikkelen misschien daarom de grote autobouwers wel elektrische auto’s maar leven zij met hun ontwerp filosofieën nog steeds in het ‘oude’ auto tijdperk?
Tesla, met zijn volledige elektrische ontwerp, lijkt hierop de enige uitzondering te zijn. Dit zie je dan ook terug in zijn, tot nu toe, onverslaanbare efficiency en actieradius.

Kijken we weer even naar onze ‘Mercedes EQB 300 4Matic AMG Line’, een knots van een SUV met een motor compartiment waarin een 12 cilinder diesel niet zou misstaan.
Heeft Mercedes de mogelijkheden die kleine elektromotoren en integratie van accu’s in het chassis biedt niet gezien, of zitten ze op het niveau van ‘mensen kennen het model van de koets, en daar moeten we dus niet van afwijken……

Uitgelicht