Column & Opinie

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

(Of: waarom vrouwen meer snelheidsboetes krijgen dan mannen)

Kunt u zich ons vorige kabinet nog herinneren? U weet wel, dat door onze wit gekuifde gedoogpartner ondersteunde minderheidskabinet. Hún moment van besluitvaardigheid hebben ze gebruikt voor het instellen van een nieuwe maximum snelheid samen met de dierenpolitie! Na het ‘gedoog echec’ heeft de komst van onze nieuwe regering veel veranderd. Links en Rechts hebben elkaar in een pragmatische ad-hoc beleid gevonden waar, tot nu toe tenminste, niet veel tijd is voor onzinnigheden.

Van die dierenpolitie horen we gelukkig niet veel meer, helaas wel van die nieuwe maximum snelheid. Dit was nu de beslissing waar heel Nederland op zat te wachten. Zoals alles is ook deze op z’n goed ‘Polders’ ingevoerd. Voor ons automobilisten betekent dit een brei aan snelheidsborden. Zo maar een paar voorbeelden die ik nog wel eens tegenkom: “120 km/h bij gesloten spitsstrook, 130 km/h (behalve tussen 06.00 en 19.00), 100 km/h (bij geopende spitsstrook)”. De leverancier van dit soort borden doet goede zaken!
Als ervaren weggebruiker (meer dan 30.000 km/jaar) kan ik er maar moeilijk aan wennen. Ik weet natuurlijk niet hoe u auto rijdt, maar ik doe veel op de auto pilot. Dus ja, ik zie al die borden wel en nee, het dringt niet altijd tot me door.
Misschien herkent u dit verschijnsel in een andere vorm. U komt op een website en wilt een formulier invullen, bijvoorbeeld en gratis toegangsbewijs voor een beurs. Hoe lang houdt u het vol alle vragen gedetailleerd te lezen, over het juiste antwoord na te denken en dan het juiste vakje aan te vinken? Juist ja, u dus ook? De hokjes worden snel aangevinkt, waarbij de correctheid ondergeschikt gemaakt wordt aan de snelheid. Uw doel is tenslotte niet die uitputtende vragenlijst, maar dat entreebewijs!
Dit zelfde verschijnsel zie ik bij de installatie van programma’s en apps. Je wordt altijd gevraagd akkoord te gaan met een waslijst aan licentie voorwaarden voordat een programma zich wil installeren. Uiterst irritant, maar kennelijk onvermijdelijk. Zouden die leveranciers nu werkelijk geloven dat iemand, met name in Nederland, zich hier ook maar iets aan gelegen laat liggen? Ik voor mij vink dit alles vrolijk aan, ik heb nooit van koppelverkoop gehouden en accepteer deze dan ook niet. Voor mij is het gewoon een vinkje dat ik zet zonder enige juridische consequentie, denk ik maar……
Een aardig voorbeeld van deze idioterie toonde Apple mij vorige week. Ik kreeg de melding dat er voor een door mij aangeschafte app een update was. Wat doe je? Je klikt vrolijk op update. Wie schetst mijn verbazing toen daarop de melding kwam dat de voorwaarden van de App Store aangepast zijn en dat deze update alleen toegankelijk is ná acceptatie van de nieuwe voorwaarden! Voor mij is dit een vorm van chantage die ik niet acceptabel vind. Voor mij zijn deze voorwaarden dan ook niet meer dan een betekenisloos vinkje. Dit moet je zetten om de update, waar al voor betaald was, te mogen downloaden. Elke vorm en acceptatie van een tweezijdige overeenkomst, die dit zou moeten zijn, is zo onmogelijk. Natuurlijk wil ik graag, samen met een leverancier, akkoord gaan met nieuwe voorwaarden. Maar niet in deze vorm, hier hecht ik totaal geen waarde aan. Dan maar betekenisloos vinken. Niet zoals het hoort, wel zoals het gaat!
Zo ook op onze wegen. Hier gaat het ook al aardig die kant uit. Een overschot aan verkeersborden, vaak in meest onzinnige combinaties! Een aardig voorbeeld is het bord auto(snel)weg, maximum snelheid 100 of 120 km/h, gecombineerd met een bord 90km/h, helaas 90 i.p.v. 100/120 km/h. Leuk wordt het wel als dit laatste bord verkeerd geplaatst is omdat, zoals je zo vaak ziet, er nog veel andere paaltjes met borden staan. Het bord 90km/h is dan een meter of zo vóór het bord auto(snel)weg geplaatst. Waar moeten we ons aan houden? U begrijpt het, het laatst geplaatste bord is formeel het geldige. Ik denk dat dit voor een rechtbank prima stand houdt, zorg wel voor een foto anders is de bewijsvoering wat magertjes.
Nu is Nederland niet zo erg groot als we het vergelijken met Duitsland, Spanje of Frankrijk, maar ik schat dat wij, door onze nieuwe snelheidswetgeving, in vergelijking met een van deze grotere landen, nu evenveel of zelfs meer snelheidsborden hebben!
Van ons burgers wordt nu wel erg veel gevraagd. I.p.v. de aandacht op de weg en mede weggebruikers te richten, moeten we vooral op de bermen en de snelheidsbeperkingen letten.
Je ziet daardoor weer de bekende tweedeling tussen mannen en vrouwen ontstaan. Waar tot nu toe de cijfers uitwezen dat vrouwen significant correcter én veiliger reden dan mannen is inmiddels vast komen te staan dat vrouwen aanzienlijk meer snelheidsboetes krijgen. Stiekem verdenk ik de vrouwen ervan dat zij, pragmatisch als ze zijn, gewoon al die verschillende borden negeren, of misschien zien ze deze niet eens, en gewoon een strak gemiddelde van 110km/h aanhouden.
Misschien wel wat meer overtredingen, maar wel aanzienlijk meer rust achter het stuur!

Reageren? jan.w.veltman@technology2success.nl