Technologie zo vanaf de plank
hybride aandrijfsysteem zorgt voor ware doorbraak
De afgelopen jaren is in diverse sectoren een sterk toenemende vraag waarneembaar naar energiezuinigere, stillere en slimmere oplossingen voor voertuigen. Zo kreeg ook Elsto Drives & Controls ruim 1,5 jaar geleden de vraag om mee te denken over de mogelijkheid om een elektrische aandrijving te combineren met een ‘range extender’ voor toepassing in een agrarisch voertuig. Dit was het begin van de ontwikkeling van een volledig nieuw hybride aandrijfsysteem dat onlangs op de ESEF 2014 werd gepresenteerd. Een ecologische voertuigoplossing die ook in andere sectoren voor een ware doorbraak zal zorgen.
Hybride voertuigen kunnen op twee manieren opgebouwd worden. Zo zie je dat er voertuigen zijn met twee motoren die elk apart via de versnellingsbak gekoppeld kunnen worden met de wielen en men dus via tandwieloverbrengingen de keuze moet maken tussen de ene en de andere motor. Deze technologie wordt veelvuldig toegepast in auto’s omdat dit een gemakkelijk concept is om uit te voeren op bestaande modellen. Het kan echter ook anders. Door het totale voertuig elektrisch aan te drijven en met een verbrandingsmotor en een generator er voor te zorgen dat de accu’s altijd vol zijn, kan ook een hybride voertuig gemaakt worden. De laatste tijd zien we dat het maken van hybride personenauto’s met deze zogenaamde ‘range extenders’ om het batterijpakket te kunnen laden tijdens bedrijf meer en meer toegepast wordt. Ook in bijvoorbeeld de scheepvaart wordt al jaren deze technologie veelvuldig toegepast. Hier is deze technologie al heel oud. Denk maar eens aan alle duikboten die al jaren uitgevoerd worden met een elektrische aandrijving of de schepen met een elektrisch aangedreven boegschroef.
Binnen de landbouw zien we dat hier de dieselmotor nog altijd de belangrijkste krachtbron is. Met name biologische boeren zijn hier niet echt blij mee. Zij zouden graag meer gebruik willen maken van schonere aandrijvingen, maar voorlopig is een geheel elektrisch aangedreven tractor nog niet haalbaar. De accutechnologie is nog niet zo ver dat dit mogelijk is. Blijft er de hybride-oplossing over en dan uitgevoerd als range extender.
Voor het complete artikel klik hier