Datacommunicatie
14 oktober 2013

RFID ontwaakt als Doornroosje

Ha-VIS RFID, het volledig geïntegreerde systeem

Met betrekking tot RFID levert HARTING kleine infrastructuuroplossingen bestaande uit optimaal op elkaar afgestemde componenten. Deze oplossingen maken een betrouwbare productiecontrole mogelijk, bieden een betrouwbaar kader voor bedrijfsprocessen en zorgen in het algemeen voor een beperking van proceskosten. Real-time informatie en nauwkeurige synchronisatie van de virtuele gegevenswereld met de echte proceswereld zijn cruciale factoren bij het beheren en optimaliseren van processen.

Het gebruik van RFID blijft niet langer een privilege van alleen financieel sterke concerns, maar wordt plotseling ook voor kleine bedrijven betaalbaar. De techniek wordt al meer dan 25 jaar in de productie gebruikt. Bij de gebruikte producten gaat het in vrijwel alle gevallen om gesloten systemen. De afzetmarkt hiervoor was gedurende lange tijd gering, maar wel stabiel. De kans dat de RFID-markt tot een massamarkt evolueert, bestaat echter sinds een echte technologiesprong die in het begin van het voorbije decennium begon. De producten werden sindsdien vanwege nieuwe productietechnologieën aanzienlijk kleiner en voordeliger, de logistiek tussen de bedrijven werd als een nieuw en veelbelovend toepassingsgebied ontdekt. Daarmee begon een klassieke hype-cyclus – en eindigde ook weer.
Nu nadat de hype voorbij is, bestaat er een meer realistisch beeld van de mogelijkheden van de RFID-technologie. RFID laat na vele pilots en roll-outs tekenen zien van een grote vitaliteit, de eerste aanwijzingen hiervan zijn al merkbaar. In de consumentengoederenindustrie wordt op korte termijn met een afzet van vele miljoenen tags voor kledingstukken gerekend.
De automobielindustrie is voornemens ongeveer 200 dure en veiligheidskritische onderdelen in auto’s van elektronische etiketten te voorzien en ook in de luchtvaart en bij het spoor- en scheepvaartvervoer wordt met vergelijkbare toepassingen gerekend. Daarnaast zijn er goede kansen dat op het gebied van de installatie- en werktuigbouw op korte termijn een markt voor het op RFID gebaseerd beheer van assets wordt ontwikkeld.
De technologieaanbieders hebben deze ontwikkelingen herkend en intensief aan de ontwikkeling van overeenkomstige producten gewerkt. Dat robuuste en betrouwbare tags voor een meer of minder anonieme markt aangeboden worden, is echter allerminst voldoende. Voor de ontwikkeling van een echte massamarkt, moet de concrete behoefte van de klant meer prioriteit krijgen, is er een intensievere discussie tussen technologieaanbieders en de belangrijkste gebruikers noodzakelijk en moeten nieuwe producten in de context van concrete oplossingen ontwikkeld worden. De voorwaarden voor de realisering van bruikbare oplossingen zijn al aanwezig. We hebben het dan over de RFID-tag, de noodzakelijke basisstations en de middelware (figuur 1) voor de integratie in de IT van het bedrijf. Mobiele en cloud computing bieden bovendien de mogelijkheid dat nieuwe oplossingen voordelig als service en op elke willekeurige plek via internet kunnen worden betrokken. Het gebruik van RFID blijft daarmee niet langer een privilege voor financieel sterke concerns, maar wordt plotseling ook voor kleine bedrijven betaalbaar. Best practices, methoden en tools voor de ontwikkeling van oplossingen en bedrijfsmodellen zijn aanwezig en worden intensief in de praktijk getoetst.
Ten slotte spreekt alles ervoor om nu te discussiëren over het gebruik van de RFID-technologie in het eigen bedrijf en samen met technologieaanbieders en informatiedienstverleners geschikte oplossingen voor eigen behoefte te genereren. De voorwaarden voor het toegankelijk maken van een reusachtige vraagmarkt zijn beter dan ooit.

Voor het complete artikel klik hier

Meer nieuws van HARTING B.V.
Meer nieuws over Datacommunicatie
Meer nieuws over draadloze communicatie