Mechanisch of elektronisch
Systeemoplossingen voor voertuigen en industrie
In machines worden nog heel veel mechanische oplossingen toegepast om het geheel aan te drijven, maar al lang weet men dat één centrale motor die alles in beweging zet niet de ideale oplossing is. Zeker als het gaat om flexibiliteit en het gemak om aanpassingen aan het aandrijfsysteem te realiseren, dan is een elektronisch gestuurd systeem met meerdere motoren en de bijbehorende regelingen de enige weg die tot het gewenste resultaat leidt. Het Nederlandse bedrijf Elsto heeft in de loop der jaren veel ervaring opgebouwd en hun ontwikkelafdeling kan u helpen met het bouwen van de voor u meest gunstige oplossing.
Ooit draaiden hele fabrieken op één enkele motor en zorgden complexe overbrengingen met lange centrale assen, aandrijfriemen en andere ingewikkelde overbrengingen er voor dat alle machines in de fabriek aangedreven werden. Die tijd ligt gelukkig ver achter ons, maar nog altijd worden er installaties en machines gebouwd waarbij verschillende assen mechanisch gekoppeld worden om zo een beweging over te brengen naar verschillende delen van de machine. Veelal wordt een mechanische oplossing gekozen vanwege de eenvoud en het kostenaspect. Een paar tandwielen zijn veelal goedkoper dan een extra motor en de daarbij behorende regeling. Toch is niet altijd de mechanische oplossing het goedkoopst, want we moeten niet alleen kijken naar de aanschafprijs van de diverse onderdelen. De complete overbrenging moet namelijk in zijn geheel bekeken worden waarbij de kosten tijdens het gebruik meegenomen moeten worden. In een compleet mechanische oplossing kan het energieverlies wel eens veel groter zijn dan verwacht waardoor een oplossing met meerdere motoren veel gunstiger is.
Positioneren met spindelassen
Een fraai voorbeeld waarbij een compleet elektronische oplossing ten opzichte van een mechanische oplossing grote voordelen heeft, is te zien in figuur 1. Het gaat hier om een hefplatform dat rust op meerdere spindelassen. Is het een heel groot platform met een dito groot aantal spindels, dan is een aandrijving met één centrale motor en diverse verbindingsassen, kruiskoppelingen, etc. niet alleen een dure, maar uiteindelijk ook een complexe, inflexibele oplossing waarbij een zeer zware motor en bijbehorende frequentieregelaar noodzakelijk zijn. Daarbij is het belangrijk dat begin- en eindpositie van het platform in het zelfde vlak liggen en het platform een zekere eigen stijfheid heeft. Wordt elke spindel apart aangedreven, dan kan er gebruik gemaakt worden van veel kleinere standaardmotoren en -regelaars, zijn er geen dure mechanische overbrengingen nodig die ook nog eens voor energieverlies zorgen en is het geheel veel gemakkelijker te installeren.
Op basis van de informatie van encoders en naderingsschakelaars die in de installatie zijn ingebouwd, kunnen de regelaars het platform te allen tijde vlak en gelijkmatig op en neer bewegen, in het bijzonder bij een ongelijke belasting. Deze oplossing is dus ook te gebruiken wanneer een platform goed moet worden aangelegd in een sponning, bijvoorbeeld voor een waterdichte afsluiting. De spindels kunnen met behulp van deze oplossing namelijk onafhankelijk van elkaar worden aangedraaid tot een bepaalde koppelwaarde, zelfs als de uitgangs- en eindpositie niet exact in hetzelfde vlak liggen. Daarbij levert het aandrijfsysteem met apart aangedreven spindels de mogelijkheid op om het platform niet alleen exact horizontaal te bewegen, maar zonder mechanische aanpassingen kan het geheel ook in een schuine stand gezet worden, hetgeen in sommige situaties tot extra mogelijkheden kan leiden.
Voor het complete artikel klik hier