Hoe zet je een idee in de markt
8Rlicht, het slimme fietsachterlicht als voorbeeld
Tijdens hun afstuderen bij SallandElectronics in Zwolle hebben 4 studenten van hogeschool Windesheim een slim fietsachterlicht ontwikkeld. Het 8Rlicht werd dusdanig leuk dat ze nu proberen om via crowdfunding voldoende geld op te halen om het achterlicht uit te ontwikkelen, want de proto’s zijn klaar, maar er is nog geld nodig om het product uiteindelijk op de markt te kunnen brengen.
Er zijn vele bedrijven en vooral mensen die geweldige ideeën hebben, goed zijn om die ideeën om te zetten naar een werkend prototype, maar waar uiteindelijk het hele project verzand in het feit dat er of geen geld is om het project marktrijp te maken of de marketing misloopt en niemand weet dat het product er is en er dus ook geen geld uit verkoop binnen komt. Een programma als ‘Het beste idee van Nederland’, waarvan het nieuwe seizoen onlangs weer op de buis gestart is, is een mooi voorbeeld van de creativiteit van ons land. Wie echter gaat kijken naar het uiteindelijke succes van de winnaars, zal zien dat bijna alle producten het niet gehaald hebben. Veel er van zijn zelfs nog nooit in de winkel terecht gekomen. De tv als marketingtool werkt blijkbaar alleen als je er een dikke reclamecampagne tegenaan gooit, iets dat een kleine (startende) onderneming zeker niet kan. Hij hoopt op andere wegen die leiden naar een goed verkoopresultaat van zijn product.
Internet
Er zijn voorbeelden te over waarbij internet een belangrijk tool is gebleken als het gaat om het genereren van verkoop. Eén van de fraaiste is de Raspberry Pi. Een simpel weblog was het begin waarna via allerlei wegen de naam werd opgepakt en binnen zeer korte tijd de halve wereld over deze minicomputer iets te vertellen had. Ruim voordat de productie op gang gekomen was, waren er al honderden verkocht zonder dat er ook maar één cent aan reclame gemaakt was. Raspberry Pi is een marketing-wonder dat menige creatieve uitvinder graag zou willen evenaren.Helaas is de Raspberry Pi een uitzondering en moet er veel meer energie in marketing gestoken worden. Voor starters en bedrijven met een klein marketing-budget zijn er vandaag de dag de nodige goedkope wegen om het grote publiek te bereiken. Een website is zo gemaakt en facebook en Twitter zijn natuurlijk ook de plekken om een grote hoeveelheid potentiële kopers te benaderen. Daarnaast zie je tegenwoordig dat ook heel veel projecten via crowdfunding aan de man gebracht worden. Ten opzichte van social media heeft crowdfunding als grote voordeel dat er uiteindelijk wel geld over tafel gaat rollen. Bij een site zoals facebook drukken mensen te pas en te onpas op de Like-knop, maar dat wil echt niet zeggen dat ze serieus zijn en klant gaan worden.In hoeverre crowdfunding werkt, is moeilijk te zeggen. Ik ben voor u eens in deze materie gedoken, naar aanleiding van het project 8Rlicht dat onlangs op de Wots aan het grote publiek gepresenteerd werd.
Voor uitgebreide informatie over 8Rlicht klik hier.
Wilt u meedoen aan de crowdfunding voor 8Rlicht klik hier.
Voor meer informatie over SallandElectronics klik hier
Voor het complete artikel klik hier