EMI in de tang voor touchscreens
Sneller en gemakkelijker door alle testen
EMI en EMC zijn en blijven lastige onderwerpen. Alle elektronische apparaten moeten immers aan de gestelde normen voldoen, iets dat vooral voor schakelingen waarin lange geleiders verwerkt zijn lastig kan zijn. Bij touchscreens is dat bijvoorbeeld het geval. De op het scherm aanwezige sensorsporen maken dat het vrij lastig is om aan alle normen te voldoen. Microchip heeft daar echter een oplossing voor. Hun allernieuwste controllers voor touchscreens maken het een stuk gemakkelijker om te voldoen aan de EMC- en EMI-eisen. Zelfs voor de schermen die we tegenwoordig in auto’s tegen komen.
Tesla was een van de eerste auto’s met een gigantisch touchscreen in het dasboard. Zij hebben hiermee een trend gezet die er toe zal leiden dat in de nabije toekomst elke auto is uitgerust met een gigantisch scherm. Dit heeft echter wel een grote consequentie voor de ontwikkelaars van deze schermen. Een touchscreen is immers voorzien van een matrix van sensoren op het scherm die noodzakelijk is om te kunnen detecteren waar de gebruiker zijn vinger op het scherm drukt. Hoe groter nu het scherm, hoe langer de geleiders zijn die naar de sensoren lopen. Door het ontbreken van een stralingsdichte afscherming levert dit grote problemen op voor de compatibiliteit voor interferentie en emissie. Het voldoen aan de normen is dan ook vrij lastig.
Een serie nieuwe maXTouch touchscreen controllers van Microchip moeten de EMC- en EMI-problematiek een stuk gemakkelijker maken. Ze zijn zo gemaakt dat ontwerpers van aanraakgevoelige schermen voor auto’s veel werk uit handen genomen wordt.
Een hele serie
De TD serie controllers voor aanrakingsgevoelige bediening beschikt over een nieuwe differentiële gemeenschappelijke signaalacquisitiemethode waardoor de signaal/ruis-verhouding aanzienlijk wordt verhoogd. Dit heeft tot gevolg dat de gevoeligheid veel hoger is en het mogelijk is om het scherm achter en dikke glazen of kunststof afdekking te monteren. Wordt het scherm met blote handen bediend, dan mag deze plaat een dikte hebben van 10 mm voor glas of 5 mm voor PMMA bij enkelvingerbediening of 6 en 3 mm bij meervingerige bediening. Zelfs met dikke handschoenen is bediening mogelijk, maar dan mag de afdekking net iets minder dik zijn als net opgegeven.
De controllers waar het om gaat zijn de MXT1067TD, MXT1189TD en MXT1665TD voor schermen van 9…13-inch en de MXT449TD, MXT641TD, MXT2113TD en MXT2912TD voor schermen tot 20-inch. Alle controllers hebben eigenschappen die gericht zijn op de alsmaar toenemende vraag naar functionele veiligheidsfuncties en zijn ontwikkeld overeenkomstig Automotive SPICE Level 3 simulatie en de ISO 26262 Automotive Safety Integrity Level (ASIL) B eisen.