Branche- en ondernemersorganisaties

Campagne voor LED-verlichting

De verlichtingsindustrie is onlangs gestart met de campagne “Met LED kan het”. Dat dit nodig is, zou men eigenlijk niet verwachten. Iedereen weet toch dat LED-verlichting een belangrijke bijdrage kan leveren aan het besparen van energie. Toch is gebleken dat bij het verduurzamen van een gebouw vaak niet direct aan LED-verlichting wordt gedacht.

Met deze campagne hoopt men hier verandering in te brengen. Het initiatief is tot stand gekomen doordat Nederlandse fabrikanten en importeurs van lichtbronnen en lichtarmaturen opmerkten dat de energietransitie versneld moet worden en de problemen die de netcongestie veroorzaken opgelost moeten worden. Een van de wegen die hiervoor bewandeld kan worden, is het vervangen van conventionele verlichting, zoals TL-verlichting en gloeilampen, door LED-verlichting. Hoewel veel van de deze verlichting inmiddels niet meer verkocht mag worden, wordt het in veel gebouwen nog gebruikt tot het einde van de levensduur. Hierdoor laat het effect van de transitie naar LED te lang op zich wachten. De partijen hebben met het platform “Met LED kan het” twee doelen. Het eerste is om meer energie te besparen in Nederland. Dat zal de energietransitie, die hoognodig is, bevorderen en tevens een besparing in de portemonnee opleveren. De stijgende energiekosten van het afgelopen jaar benadrukken de noodzaak van dit initiatief alleen nog maar meer. Ten tweede zal het besparen van energie ervoor zorgen dat er minder energie in Nederland opgewekt of ingekocht hoeft te worden. Een eerste, conservatieve inschatting van de partijen laat zien dat het massaal overstappen op LED-verlichting een energiebesparing van 50 tot 80 procent kan opleveren. Dit staat gelijk aan de opbrengst van één kerncentrale in Nederland.


Dit artikel heeft betrekking op het volgende thema
Meer nieuws over Branche- en ondernemersorganisaties