Accu's en batterijen
9 april 2025

Testen van laadpalen

Een multimeter alleen is niet voldoende

Laadpalen, ze verschijnen echt overal, variërende van de AC-paal thuis of als laadpaal op de openbare weg, tot aan snelladers langs de snelweg. Ondanks dat dit type laadpalen compleet verschilt van elkaar, geldt voor allemaal dat ze na installatie getest moeten worden. Verder moeten laadpalen met enige regelmaat gecontroleerd worden op veiligheid en werkzaamheid. De Metrel A1732 is dan een instrument dat goede diensten kan bewijzen.

Het installeren van laadpalen gebeurt lang niet altijd op een goede manier. Volgens Michiel Nijsen van Maptools wordt na het plaatsen en aansluiten lang niet altijd een correcte veiligheidstest uitgevoerd. De werking van de paal wordt gecontroleerd door hem aan te sluiten op een auto en misschien wordt de aardlekschakelaar getest door op het welbekende knopje te drukken, maar meer ook niet. Een installateur die wat meer kijk heeft op de juiste manier van installeren haalt er misschien een installatietester bij, maar een echte test of de installatie correct werkt, vergeet men vaak omdat de benodigde meetapparatuur ontbreekt.
Ook bij onderhoud en inspectie wordt volgens Michiel maar zelden de werking in op alle mogelijke facetten getest. Nu is dat vanuit de installateur en onderhoudsdienst niet zo verwonderlijk. De klanten weten veelal niet wat de normen zijn en willen eigenlijk alleen dat de laadpaal werkt zoals bedoeld is. Daar komt bij dat een testsysteem dat op de juiste manier, volgens de geldende normen de laadpaal test, behoorlijk kostbaar is. De genoemde tester van Metrel kost bijna € 8000. Wie er ook nog de EurotesterXD MI 3155 bij wil hebben, komt ver boven de € 11.000 uit. Niet gek dat niet elke installateur daarom een dergelijk meetapparaat in huis heeft.
Ondanks dat het aanschaffen van een goede tester een behoorlijke investering is, kan het aanschaffen of huren lucratief zijn. Wie bijvoorbeeld de opdracht binnen sleept om alle laadpalen in onze grote steden te mogen testen, heeft daar een klus aan om een monteur elke dag op weg te sturen.

Afbeelding 1. De A 1732 die het mogelijk maakt om zowel AC- als DC-laadpalen te testen.

A 1732 DC Adapter

Er zijn laadpalen en laadpalen. We doelen dan op het feit dat de laadpalen voor thuis, maar ook die langs de openbare weg veelal installaties zijn die met AC werken en langs de snelweg met DC. In feite zijn kleine laders slimmere krachtstroomstopcontacten die een stuk elektronica aan boord hebben voor het afrekenproces en om te communiceren met de auto voor het regelen van de voortgang van het laden. De laadelektronica van de auto regelt hierbij het laadproces.
Complexer zijn de snelladers die we o.a. langs de snelweg aantreffen. Die bevatten de laadelektronica en leveren gelijkspanning overeenkomstig dat wat de auto vraagt. Doordat de spanning voor het laden niet gestandaardiseerd is, moet de lader meerdere spanningen kunnen leveren. Daarnaast moet hij de laadstroom kunnen regelen op basis van de specs van de auto. Duidelijk zal zijn dat bij deze installaties er een behoorlijke communicatie tussen lader en auto plaats vindt. Het testen van een dergelijke laadinrichting is dan ook veel complexer.
De A 1732 DC adapter (afbeelding 1) is een gespecialiseerd instrument bedoeld voor elektrische veiligheid en functioneel testen in configuratie mode 4 (DC apparatuur voor levering elektrische voertuigen) en mode 3 (AC laders). Hij ondersteunt een reeks stekkertypes, waaronder CCS2, CHAdeMO en type 2 AC-stekker, wat het een veelzijdig instrument maakt. Dit meetinstrument is dan ook geschikt voor zowel de lader thuis en bij u in de straat als de snelladers langs de snelweg.

Afbeelding 2. Meer mogelijkheden krijgt u met de MI 3155.

Meer functies

Met de A 1732 kunt u dus elk type laadpaal testen. Veel is echter daarbij handwerk en ook de resultaten zijn niet (automatisch) vast te leggen voor het opstellen van een rapport. Handiger is het dan ook om naast de A 1732 ook de installatietester MI 3155 (afbeelding 2) in te zetten. Deze communiceert met de A 1732 via Bluetooth en maakt het mogelijk om testprotocollen automatisch af te lopen. We hebben het dan over het laadprotocol voor het uitvoeren van metingen en tests die zijn voorgeschreven voor de inbedrijfname en voor periodieke veiligheidstests van de lader. Ook voor het opstellen van een rapport biedt deze uitbreiding vele mogelijkheden.
Samen met de MI 3155 kunt u de startprocedure testen. Communicatieprotocollen, zoals ISO 15118, DIN 70121, CHAdeMO en laagniveau PWM kunnen gevolgd worden en is het mogelijk om fouten te simuleren op de stekkers van de Control Pilot (CP) en veiligheidsaarding om zo de reactie op lader te beoordelen.

Veel testen

In de specificaties van de tester is zien wat er met de combinatie allemaal getest kan worden. U zult dan zien dat dit veel meer is dan zomaar met een simpele meetapparatuur is uit de voeren. Daar komt bij dat het testen van de laadpalen best complex is. De tester neemt u daarbij veel denkwerk uit handen.

Maptools bestaat dit jaar 25 jaar

Wat begon als een bedrijf dat elektronische kaarten leverde, is ondertussen uitgegroeid tot een familiebedrijf dat al 25 jaar is gespecialiseerd in verkoop en verhuur van test- en meetapparatuur en data acquisitie systemen. Michiel Nijsen, oprichter en directeur, is daarbij de man met kennis om u te helpen met uw meetproblemen.

Dit artikel heeft betrekking op het volgende thema
Meer nieuws van MapTools
Meer nieuws over Accu's en batterijen
Meer nieuws over Elektrotechniek