Achtergrond
26 augustus 2009

Harting Nederland 25 jaar

Innovaties blijven komen ondanks de tegenvallende economie.

Onlangs vierde de Nederlandse vestiging van de firma Harting haar 25 jarig jubileum, een feestje dat groot gevierd werd en dat midden in een tijd dat het economisch niet zo goed gaat. Duidelijk werd dat het slechte economische klimaat ook de firma Harting raakt, maar door de bedrijfscultuur weten ze nog altijd ook in deze zware tijden goede resultaten te behalen.

Harting is in bepaalde sectoren niet meer een merk, maar een begrip. Net als Fluke in Amerika mag ook Harting trots zijn op het feit dat bijvoorbeeld in de theaterwereld bepaalde connectoren al jaren Hartings genoemd worden ook als zijn ze van een ander merk. Deze faam heeft het Duitse familiebedrijf te danken aan de hoge kwaliteit en het feit dat ze al jaren behoorlijk voorop lopen als het gaat om menige ontwikkeling binnen connectorland.
Ook de Nederlandse vestiging timmert nu al 25 jaar aan de weg en draait net zo hard mee bij het ontwikkelen van nieuwe producten en oplossingen. Uit Nederland is bijvoorbeeld afkomstig het idee om niet alleen connectoren te leveren, maar ook complete kabels die op klantenspecificatie gemaakt worden. Met name voor de connectoren met krimpaansluitingen is specialistisch, zeer duur gereedschap nodig en wie hier niet geregeld werk voor heeft, kan dan beter de kabels laten maken, dan dat zelf willen doen. Deze mogelijkheid bood Harting Nederland jaren geleden al aan en ondertussen is dit een dienst die door alle Harting-vestigingen aangeboden wordt. Daarbij beperkt men zich niet tot alleen het aansluiten van kabels en connectoren, want wie nog meer wil zoals bijvoorbeeld een voeding, een switch of router, etc. kan ook daarvoor terecht bij Harting. Wij zorgen voor de connectiviteit in de breedste zin des woords, aldus de heer Cor van der Graaf, directeur Harting Nederland.
Juist omdat Harting een familiebedrijf is, zijn er binnen de firma juist nu allerlei mogelijkheden om op een gepaste manier door de creditcrisis heen te gaan. Omdat er geen geld naar de aandeelhouders geschoven hoeft te worden en de familie Harting zelf kan en mag besluiten om het anders te doen, zijn wij in staat om creatief met de economische problemen om te gaan. Net als in de goede tijden wordt er binnen de firma nog even veel geld besteed aan nieuwe ontwikkelingen waardoor we zeker niet stil staan, aldus de heer van der Graaf. Nog altijd rollen er nieuwe producten uit de ontwikkelafdeling. Onlangs verscheen er nog de Han Q 8/0 in een uitvoering met Quick Lock (zie kader) waardoor het aantal connectoren met deze slimme aansluittechnologie nog uitgebreider is geworden. Harting staat dus duidelijk niet stil en dat geldt ook voor vele klanten van de firma. Duidelijk ziet men bij Harting dat wie straks klaar wil zijn als de economie weer aantrekt, wel een aantal nieuwe producten op de markt moet hebben. Nu daarvoor ontwikkelen is dan ook zeer slim. Nog elke week zien we het aantal klanten toenemen, vertelde de heer van der Graaf. Bij alle klanten is wel te merken dat het aantal vele malen lager is. Waren het vroeger honderden connectoren die we in een keer konden afzetten, nu zijn dat er tientallen omdat iedereen wel voorzichtiger is geworden.

meer informatie: www.hartingbv.nl

Voor het complete artikel klikt u hier

Meer nieuws van HARTING B.V.