Beurzen, congressen, seminars, events
28 juni 2018

CEBIT opnieuw uitgevonden

Weer de moeite waard om te gaan

Dit jaar heeft de Hannover Messe de CeBIT compleet overhoop gehaald. Na zijn piek begin deze eeuw leek het wel of de CeBIT aan een val naar beneden begonnen was. Terwijl het aantal hallen dat in gebruik was een gestage afname liet zien, nam het aantal op consumentenproducten gerichte stands juist toe. Daarbij verschoof het bezoekersprofiel van professionals naar consumenten en dagjesmensen, dus tijd om in te grijpen!

Waar staan toch de letters CeBIT voor? De oorsprong hiervan ligt bij de Hannover Messe, opgericht in 1947 als ‘Exportmesse’ en nu bekend onder de naam Hannover Messe of Industrie Messe. Vanaf 1950 werd daarbij het ‘Buro industrie’ opgevoerd. Deze bleek zo succesvol dat ze al in 1970 een eigen hal, Centrum für Büro- und InformationsTechnik (CeBIT) kreeg. Door de toenemende automatisering en snelle telecomontwikkeling nam het belang hiervan dusdanig toe dat de CeBIT in 1986 als zelfstandige beurs (Messe) afgesplitst werd. In zijn hoogtijdagen omvatte de CeBIT 400.000 m2 en trok wel 700.000 bezoekers.
Zelf ben ik sinds 1994 een regelmatige bezoeker en later zelfs bemanning van verschillende stands geweest en heb zo de top meegemaakt. Dit was werkelijk een beleving! Door de komst van de PC en later de mobiele telefoon zag je dat de professionele beursbezoeker in het gedrang kwam. Techniek en B2B werden ondergeschikt aan snelle handel met enorm resellers-paviljoens en veel bling-bling van de grote namen zoals Philips, Samsung, Nokia en Microsoft om er maar een paar te noemen.
In mijn beleving verloor de CeBIT zijn focus en werd voor mij minder relevant zodat ik nog wel eens een jaartje spijbelde. Voor mij was er toch niet zo veel te halen tussen al die PC’s, video kaarten en muizen.

Vandaag de dag
De verschuiving is ook aan de directie niet voorbij gegaan en, in overleg met hun grootste klanten, is er voor een complete her-styling gekozen. Waar, vanuit historisch oogpunt, de CeBIT altijd 4 weken vóór de Hannover Messe (medio April) plaatsvond, is deze nu resoluut naar juni verschoven. Het betere weer (dit jaar beslist) bood daardoor de mogelijkheid buiten de hallen activiteiten te ontplooien. Zo zag ik tot mijn verbazing een SAP-reuzenrad en een IBM Cloud met stoeltjes aan een gigantische hijskraan. Alles ter lering, maar vooral ook, vermaak.
Naast het logo (nu is het CEBIT) zijn ook de thema’s verjongd met als doel de generatie Y te trekken. Voor mij, ergens tussen Babyboomer en Generatie X, was het wel leuk om te zien dat dit ook echt werkt. Ik zag types rondlopen die ik nog nooit eerder op de CEBIT gezien had. Tot mijn grote verrassing was dit zelfs tot de standhouders doorgedrongen. Ik kan u een voorbeeld van een Duitse standhouder (vooroordeel: stijf) niet onthouden (afbeelding 1).
Alhoewel de grootte en aantal bezoekers van de CEBIT t.o.v. vorig jaar gehalveerd lijkt te zijn, is mijn mening dat de kwaliteit van het gepresenteerde aanzienlijk toegenomen is en uit gesprekken met standhouders blijkt dat ook de professionaliteit van de bezoekers duidelijk verbeterd is.


Meer nieuws over Beurzen, congressen, seminars, events

Uitgelicht