Onderzoek - ontwikkeling en innovatie

Studenten onderzoeken mogelijkheden zelfrijdende auto

Een groep van dertien studenten van de RUG, Hanze en Noorderpoort strijdt dit jaar samen voor de RDW Self Driving Challenge (SDC), op 14 juni. In tegenstelling tot vorig jaar vormen de studenten van de drie onderwijsinstellingen nu samen een team, onder de naam Universiteit van het Noorden. Bovendien zullen ze dit jaar meedoen aan een nieuwe categorie waarbij zij zelf een auto moeten leveren. Teamleider Stijn Kram vertelt meer over de challenge en de voorbereiding.

'Via sponsoren heeft het team een Renault Twizy gekregen om mee te werken, een klein tweepersoons autootje.'

Dwars door Amsterdam
‘In Amerika heb je al heel veel zelfrijdende auto’s op de openbare wegen, maar dit is in Nederland veel lastiger omdat het erg dichtbevolkt is. Dit is met name waarom de challenge is opgezet, om te onderzoeken tegen wat voor problemen we aanlopen als het gaat om zelfrijdende auto’s in Nederland. De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) liet ons tijdens een workshop bijvoorbeeld een filmpje zien van een auto die een weg moest oversteken bij de grachten van Amsterdam. Laat daar maar eens een zelfrijdende auto veilig oversteken.’ Ook het openbaar vervoer is een interessant onderwerp voor de RDW. ‘Sommige plekken op het platteland zijn bijvoorbeeld slecht bereikbaar. Een autonoom voertuig is op zo’n plek een uitkomst omdat het er vaak minder druk is en er geen extra personeel voor ingeschakeld hoeft te worden.’

Self Driving Challenge
De RDW organiseert ieder jaar de Self Driving Challenge. De challenge heeft als doel om kennis op te doen over de ingewikkelde technologie die komt kijken bij geautomatiseerde besluitvorming in zelfrijdende auto’s. Studententeams moeten software (en hardware) ontwikkelen om de verschillende taken binnen de competitie uit te kunnen voeren.

Allerlei uitdagingen
Dit jaar vindt de competitie plaats in Lelystad op een speciale baan van het RDW testcentrum. Sinds februari heeft het Groninger team de mogelijkheid om de auto te testen op de nieuwe baan. Er zijn zes taken die het team moet voltooien, namelijk starten bij een groen verkeerslicht, de snelheidslimiet niet overschrijden, stoppen en starten bij een verkeerslicht, stoppen voor het zebrapad, een inhaalmanoeuvre uitvoeren en fileparkeren.

Naast deze zes taken brengt de open categorie waaraan het team deelneemt nog een uitdaging met zich mee. Waar bij de gesloten categorie een kart en computer geleverd werd door het RDW, moet het team nu zelf een auto aanleveren. Via sponsoren heeft het team een Renault Twizy gekregen om mee te werken, een klein tweepersoons autootje. ‘Hier zijn we enorm blij mee, want in vijf maanden een auto bouwen en een algoritme schrijven is erg kort. Bovendien doen de meesten van ons naast hun studie vrijwillig mee aan het project, waardoor werken aan de auto niet meevalt.’

Achter de schermen
Het team staat onder leiding van hoogleraar Bayu Jayawardhana. Binnen het team bestaan weer drie subteams om de samenwerking zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. ‘We hebben een AI-team dat een algoritme schrijft om objecten te herkennen. Hierbij kun je denken aan een parkeervak of een zebrapad, maar ook een stilstaande auto die ingehaald moet worden. Daarnaast hebben we een controlteam. Dit zijn studenten van Systems and Control die een ‘controlalgoritme’ schrijven. Zij zorgen er onder andere voor dat als via het bord aangegeven wordt dat we 20 moeten rijden, dat de auto de snelheidslimiet niet overschrijdt. Als laatste hebben we het team van software-engineers. Zij zorgen dat deze elementen samengevoegd worden, het gehele softwarepakket staat en alle dataflows kloppen’.


Meer nieuws over Onderzoek - ontwikkeling en innovatie