Onderzoek - ontwikkeling en innovatie

Nooit meer zonder licht met duurzame én slimme fietslampjes

Snel opladen en makkelijk opbergen zijn de twee belangrijkste kenmerken van de KEBL-fietslampjes. Dat scheelt door het jaar heen veel kosten voor losse fietslampjes en het is beter voor het milieu.

Na een lange dag werken of een gezellig feestje stap je op de fiets en doet de verlichting het niet. De batterij is leeg of je draagbare lampjes zijn gestolen. Veel studenten en forensen zullen zich herkennen in het fietslampenprobleem. Meer dan de helft van de Nederlandse studenten fietst zelfs regelmatig zonder licht. Daar heeft KEBL een oplossing voor bedacht: de fietslampjes van KEBL laden snel op en zijn vast te maken aan sleutels of tassen. “Zo heb je altijd werkende fietslampjes bij de hand”, zegt Casper van der Schenk, financieel manager bij KEBL.

Door middel van magneetjes kun je de lampjes aan elkaar vastklikken en aan je sleutelbos hangen. De lampjes kunnen met een USB-C kabel opgeladen worden. “Onze lampjes hoeven niet apart aan de oplader, wat bij bestaande oplaadbare fietslampen vaak wel zo is. Daarom is het makkelijker om onze lampjes op te laden”, gaat hij verder. “Daarnaast kunnen de lampjes de energie onderling verdelen als ze aan elkaar bevestigd zijn. Hierdoor heb je nooit het probleem dat één lampje leeg is en de andere niet.”

Betere oplossing
De batterij gaat ongeveer vier uur mee. “Dat komt er gemiddeld genomen op neer dat de lampjes ongeveer om de twee weken moeten worden opgeladen. Al fietst de een natuurlijk vaker in het donker dan de ander”, vertelt Van der Schenk. Door bestaande technologieën te combineren hopen de studenten van de Technische Universiteit Eindhoven  een nieuwe en betere oplossing voor fietsverlichting in de markt te zetten. “De technologie is aanwezig maar wordt naar ons idee nog niet optimaal benut, daarom hebben we deze lampjes ontwikkeld”, zegt hij. “We kijken daarin helemaal naar de wensen van de gebruikers.”

Duurzamer
Naast het gemak van de lampjes is het ook duurzamer. “Nu gooien we veel batterijen en plastic weg door het gebruik van losse fietslampjes”, stelt Paul van Diessen, PR-manager bij KEBL. “Ook bij fietslampjes met vervangbare batterijen gaan er stiekem veel batterijen doorheen. Dat probleem is nu opgelost.” De KEBL-verlichting zit ongeveer in dezelfde prijsklasse als fietslampen met vervangbare batterijen, tussen de tien en vijftien euro. “De draagbare, losse fietslampjes die veel mensen nu gebruiken kosten ook al snel drie tot vier euro. Die heb je ieder jaar wel een paar setjes nodig”, zegt Van Diessen. “Wij denken dat onze verlichting wel vier tot vijf jaar mee kan gaan. Dan is het dus in verhouding veel goedkoper.”

Voor hun idee kreeg KEBL vorige maand de ASML Makers Award. Een prijs die ASML ieder jaar uitreikt als onderdeel van de TU/e Contest . Een competitie voor studententeams en -start-ups van de Technische Universiteit Eindhoven. ASML gaf toen aan dat de verlichting van KEBL een helder concept is met veel kansen op de markt. De komende tijd gaat de multinational de studenten helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun businessplan.

Bron: Innovation Origins


Dit artikel heeft betrekking op het volgende thema
Meer nieuws over Onderzoek - ontwikkeling en innovatie