aandrijfsystemen/motion control
11 juni 2012

Supersnel aangesloten en betrouwbaar

Complexe motorsturingen in een zeer smalle behuizing

Phoenix Contact heeft onlangs de uitgebreide serie Contactron Hybrid Motor Starters verder vergroot met nog slimmere stuureenheden. Hiermee kunnen in een handomdraai complexe motorsturingen gebouwd worden die voorzien zijn van alle onderdelen die noodzakelijk zijn om de motor te laten draaien, te beveiligen en eventueel via een besturingsbus te sturen. Daarbij is het formaat van de behuizing opvallend. Alles past in een standaard behuizing voor railmontage met een breedte van slechts 22,5 mm.

Onlangs was ik op de elektro-afdeling van een opleidingsinstituut voor middelbaar beroepsonderwijs en zag ze weer staan – de welbekende testopstellingen waar je de diverse motorschakelingen op moest bouwen. Eén van mijn eerste draadbergen was de automatische ster-driehoekschakeling met draairichtingomschakeling. Nachtmerries heb ik er nog van, vooral omdat door slechte contacten de schakeling niet werkte. Gelukkig behoren deze schakelingen tot het verleden. Met de juiste componenten kan snel en eenvoudig een vergelijkbare schakeling gebouwd worden zonder alle relais en zonder alle aparte componenten. Simpelweg één doosje waarop alleen de netspanning, de motor en besturingscomponenten aangesloten moeten worden
De serie bestaat uit verschillende uitvoeringen. De simpelste is in feite alleen een elektronisch relais terwijl de meest uitgebreide voorzien is van 4 functies, te weten linksom, rechtsom, noodstopbediening en motorprotectie. Deze laatste uitvoeringen zijn zelfs leverbaar met een opgebouwde interface zodat besturing via een veldbus mogelijk is.
Figuur 1 toont het blokschema van het inwendige van de controllers. De basis wordt gevormd door een microcontroller die de diverse bewakings- en stuurfuncties alsmede de juiste sturing voor de ingebouwde solide state relais voor zijn rekening neemt. In plaats van draden wordt er dus software gebruikt, waardoor de units zeer klein kunnen zijn. Daarbij heeft men door toepassing van speciale aansluitterminals die zo opgebouwd zijn dat de kruipweg voldoet aan de norm voor 600 V, het geheel in een standaard behuizing voor Din-railmontage weten onder te brengen. Met een breedte van slechts 22,5 mm nemen de Contactrons daarom maar een minieme ruimte in beslag. En wie nu denkt dat deze units alleen geschikt zijn voor kleine motoren, die heeft het mis. De grootste exemplaren zijn geschikt voor motoren tot 4 kW (voor nog zwaardere motoren heeft men ook verschillende stuurunits, maar die zijn ook qua afmetingen een stuk groter en hebben ook niet alle mogelijkheden van de kleinere exemplaren).
Het blokschema in figuur 1 is dat van een Contactron die gevoed wordt met 24 Vdc en ook werkt met stuursignalen van dit niveau. Er zijn ook exemplaren die op 230 V werken en die daardoor geen aparte voeding nodig hebben. De sturing vindt simpelweg plaats door bij dit exemplaar een spanning aan te bieden op de R- of L-ingang voor respectievelijk rechtsom en linksom. Om de ingebouwde motorbeveiligingsfunctie te kunnen configureren, is er op het front van de unit een potentiometer aangebracht. Hiermee kan de nominale stroom van de motor ingesteld worden. Intern wordt deze ingestelde waarde vergeleken met de daadwerkelijke stroom en bij een te hoge stroom schakelt de microprocessor de motor uit. De schakeling moet daarna gereset worden, hetgeen handmatig of automatisch kan (in te stellen op de drie aansluitingen van de reseteenheid).

Voor het complete artikel klikt u hier

Voor meer informatie over de Contactrons van Phoenix Contact klik hier.
Voor een overzichtsfolder van de Contactrons klik hier.

Meer nieuws van Phoenix Contact bv
Meer nieuws over aandrijfsystemen/motion control
Meer nieuws over Industriele automatisering