Ontwerpuitdagingen en -oplossingen
Maakten van Nuna8 een winnaar
15 ingenieurs in spé van de TU Delft hebben in oktober vorig jaar met Nuna8 voor de zesde keer de World Solar Challenge in Australië gewonnen. Daarvoor is het succesvolle ontwerp van Nuna7 verder geoptimaliseerd. Chief engineer Tim van Leeuwen vertelt over de ontwerpuitdagingen en -oplossingen van het Nuon Solar Team.
Het Nuon Solar Team van de TU Delft ontwikkelt al sinds 2001 zonnewagens voor de tweejaarlijkse World Solar Challenge in Australië. Tijdens de acht races die sindsdien zijn gereden, hebben zij maar liefst zes keer de gouden medaille en twee keer zilver gewonnen. In 2013 hebben wij alle concurrenten verrast met het revolutionaire asymmetrische ontwerp en slimme ‘zonneconcentrators’ van Nuna7, vertelt van Leeuwen. Die concentrators vormen samen een lenzensysteem waarmee een groot zonlichtoppervlak op een kleine oppervlakte van zonnecellen wordt gefocust. Na het onthullen daarvan enkele dagen voor de start, is onze leverancier nog door meerdere teams benaderd om ze ook aan hen te leveren. Dat lukte gelukkig niet meer op tijd. Om echter te voorkomen dat de race in de toekomst door zonneconcentrators wordt gedomineerd, is het gebruik daarvan vanaf dit jaar helaas verboden. Dat stelde ons team voor de uitdaging om weer nieuwe innovaties te bedenken en te ontwikkelen. Hoewel Nederland in de automobielindustrie maar een kleine rol speelt, zijn ze door de prestaties van zowel het Nuon Solar Team als het DUT Racing Team in de hele wereld onder de indruk van de kennis en innovaties van TU Delft studenten.
Energiegebruik en -winning
Het Nuna8 Solar Team is eind augustus 2014 gestart met de idee-, ontwerp- en engineeringfase voor hun nieuwe zonnewagen, met als voorbeeld de succesvolle Nuna7. Deze fase duurde tot februari van 2015. Daarna is men begonnen met het produceren van alle onderdelen en vervolgens het assembleren en uitvoerig testen van de nieuwe racewagen. Bij elke zonnewagen is de grootste ontwerpuitdaging om het energiegebruik te minimaliseren en de inwinning van energie te maximaliseren, vervolgt van Leeuwen. Het gebruik hebben wij aanzienlijk omlaag gekregen door de rolweerstand met zo’n 10% te verlagen. Omdat Nuna7 onze eerste wagen met vier wielen was, is deze met een gewicht van 190 kg achteraf gezien zwaarder dan nodig gedimensioneerd. Bij Nuna6 was het gewicht namelijk al tot 145 kg gereduceerd. Door het ontwerp van Nuna7 verder te optimaliseren weegt Nuna8 met vier wielen slechts 150 kg. Verder is de aerodynamische vormgeving verfijnd en gebruiken wij verbeterde siliciumpanelen, die veel meer zonne-energie inwinnen. De carrosserie is gemaakt van schuim en TeXtreme koolstofvezels, waarmee ze ook in de Formule 1-wereld werken.
Voor het complete artikel klik hier
Meer informatie over de gang van zaken rond de Nuna9 is te vinden op www.nuonsolarteam.nl.