Lineaire motoren als ’transportband’
De flexibiliteit die Industrie 4.0 vraagt
In veel machines worden transportbanden toegepast voor het verplaatsen van producten. Dit is een systeem dat al jaren goed functioneert en in heel veel gevallen ook de ideale manier van verplaatsing is. Toch heeft deze manier van transport misschien wel zijn langste tijd gehad. Industrie 4.0 vraagt om een grote mate van flexibiliteit en dat is iets dat een transportband niet of heel moeilijk kan leveren.
Met een transportband zijn grote en kleine objecten gemakkelijk in één richting te verplaatsen en wil je meerdere kanten uit kunnen, dan moeten kiep- of duwsystemen gebruikt worden om producten van de band af te krijgen zodat ze een andere richting uit gaan (afbeelding 1). Dergelijke oplossingen zie je bijvoorbeeld bij sorteermachines waar producten die een andere vorm, kleur of grootte hebben van de band af gedrukt worden voor verwerking op een andere manier dan de producten die rechtuit gaan. Voor bijvoorbeeld flessen die niet aan de norm voldoen, is dat een systeem dat prima functioneert. De afgekeurde flessen zijn toch al niet goed en mogen rustig met ‘brute kracht’ van de band gedrukt worden. Anders is dat met bijvoorbeeld bloedmonsters de afhankelijk van de wensen van de artsen naar verschillende teststations in een geautomatiseerd laboratorium gevoerd moeten worden. Daar moet met beleid gewerkt worden. Monsters moeten op een nette manier vanuit de post waar de monsters in het testsysteem geplaatst worden, langs verschillende wegen geleid worden zonder dat dit problemen voor de inhoud van de bloedbuizen op kan leveren.
Hoe het kan
Robotarmen zijn een goede manier om producten van de ene naar de andere transportband te verplaatsen. Een robot kan immers zo geprogrammeerd worden dat hij dit voorzichtig doet en toch een hoge snelheid haalt. Dit is echter een kostbare oplossing, zeker als er veel posten zijn waar van richting veranderd moet worden. Veel beter zou het zijn als alle monsters op autonoom werkende karretjes geplaatst worden die elk met een eigen aandrijving over rails rijden en waarbij met wissels ze de gewenste richting op gestuurd worden. Een dergelijk systeem is maakbaar en in containerhavens zien we daarvan zeer intelligente uitvoeringen. In het klein voor een laboratorium in een ziekenhuis is zoiets echter veel te lastig en duur in onderhoud. Alleen al de voeding van de wagentjes, maakt dat zoiets niet echt goed kan. Neem alleen al de storingsgevoeligheid aangaande de energievoorziening van de karretjes.
>>Lees hier het complete artikel