Het einde van buttons en scrollbars
Moderne userinterfaces vragen om moderne hardware.
Slimme manieren van bedienen en het inbouwen van in eerste instantie misschien overbodige gadgets kan verkoopbevorderend zijn. De I-Phone van Apple is daar een mooi voorbeeld van. Van dit succes valt veel te leren, want ook andersoortige apparaten kunnen misschien met een dergelijke manier van bediening uitgerust worden om zo de verkoop te stimuleren.
Het is in de markt niet ongebruikelijk dat verschillende firma’s gelijksoortige apparaten op de markt brengen. Verschillen in uitvoering, functionaliteit, bekendheid en prijs zijn dan vaak voor de klanten doorslaggevend of ze in zee gaan met de ene of de andere firma. Wie zich wil onderscheiden, zorgt dan ook dat hij goed kijkt naar hetgeen de concurrenten doen. Wie namelijk de meeste functionaliteit biedt voor een zo laag mogelijke prijs, zal eerder opvallen dan met een vergelijkbaar apparaat dat veel minder kan.
Vandaag de dag is het toevoegen van extra functies in een apparaat vaak niets meer dan het uitbreiden van de software. Wie daar slim mee om gaat, kan voor een beetje extra programmeerwerk slimme extra’s inbouwen om zich zo te onderscheiden. Belangrijk daarbij is het bedieningsgemak. Extra functies betekent vaak ook een uitgebreider menu waardoor het bedieningsgemak misschien juist afneemt. Toch is er vandaag de dag veel mogelijk door te proberen een andere kijk te krijgen op het bedienen van een apparaat.
Beeldschermen met extra’s
Bij de bediening van de I-Phone speelt het display een belangrijke rol. In plaats van knoppen heeft het toestel een touchscreen en een goede grafische gebruikersinterface. Alle functies zijn via dit scherm te benaderen in de vorm van oproepbare vensters die letterlijk met een vinger opzij geschoven kunnen worden. Diverse grappige animaties al dan niet in 3D maken dat het ook leuk is om het apparaat te bedienen. Opvallend aan de gebruikersinterface is het feit dat er geen knoppen meer naast het display nodig zijn. Zelfs scrollbars komen daarbij niet meer voor. Om bijvoorbeeld op een foto in te zoemen, volstaat het om met twee vingers op het scherm uit elkaar te bewegen. Het vergroten van het stuk tussen de vingers volgt daarbij automatisch.
Ook andere apparaten die bedoeld zijn voor echt serieuze toepassingen (bijvoorbeeld apparaten voor medische toepassingen) kunnen met een dergelijke gebruikersinterface uitgerust worden. Met een goed doordachte menustructuur kan zelfs het gebruiksgemak toenemen waardoor een intuïtieve bediening ontstaat. Veel gebruikers hebben namelijk geen tijd om alle functionaliteiten van een apparaat aan te leren, laat staan dat ze eerst een uitgebreide cursus moeten volgen.
Het spreekt voor zich dat alle animaties die op de I-Phone zijn te vinden, misschien maar beter niet op een medisch apparaat toegepast moeten worden. De manier van aanpak kan echter wel in een dergelijk apparaat verwerkt worden. Denk daarbij ook eens verder dan alleen de in eerste instantie beoogde functionaliteit. Misschien zijn er extra functies in te bouwen die op zich niets met de toepassing te maken hebben, maar wel handig zijn in het gebruik. Neem bijvoorbeeld een apparaat waar in een ziekenhuis een patiënt een wat langere tijd aan moet liggen. Die machine kan naast de hoofdfunctie bijvoorbeeld ook een video afspelen waarin aan de patiënt uitleg gegeven wordt over de behandeling of het ziekenhuis. Ook kunnen op het scherm videobeelden afgespeeld worden waarin uitgelegd wordt hoe het apparaat bediend moet worden en welke handelingen door de patiënt uitgevoerd moeten worden.
Bedenk bij dit alles dat het slim is om menu’s doorzichtig te maken. Hierdoor blijft de achtergrond zichtbaar. In feite neemt daarmee als het ware het displayoppervlak toe.
Voor het complete artikel klikt u hier