Column & Opinie

Hans en Grietje 60 jaar later

(of: hoe ze nu door de Telecom Heks belaagd worden)Sprookjes eindigen altijd met: “En ze leefden nog lang en gelukkig”. Dit geldt ook voor het sprookje van Hans en Grietje. Na hun ontsnapping aan de boze heks hadden ze verder een gelukkige jeugd. Ze besloten te trouwen om zelf een gezinnetje te stichtten. Inmiddels zijn…

(of: hoe ze nu door de Telecom Heks belaagd worden)

Sprookjes eindigen altijd met: “En ze leefden nog lang en gelukkig”. Dit geldt ook voor het sprookje van Hans en Grietje. Na hun ontsnapping aan de boze heks hadden ze verder een gelukkige jeugd. Ze besloten te trouwen om zelf een gezinnetje te stichtten.

Inmiddels zijn we al weer ruim 60 jaar verder, Hans is 83 en Grietje is 81 jaar en ze doen het wat rustiger aan……. Dachten ze!
Ondernemend en bij de tijd als ze zijn hebben ze zich door hun kroost een computer laten aansmeren en zijn ze op Internet avontuur gegaan. Een van hun zoons die redelijk wat verstand van de markt dacht te hebben heeft ze verteld: “Doe nu niet moeilijk, neem gewoon een abonnement bij Planet Internet, werkt altijd en als er problemen zijn, ze helpen je direct”. En zo konden ze gedurende een paar jaren met veel succes en plezier Internetten; e-mailen met de kinderen en vrienden, zelfs Skypen naar een zoon die zich in Azië had verstopt, alles liep van een leien dakje!

Ineens staat de Heks weer op!
Onze, van oorsprong, Telecom monopolist had zich hersteld van het deregulatie avontuur en zoekt nieuwe kansen! Gelukkig is daar het VoIP, het IP telefoneren. Nu, van telefoneren heeft onze KPN wel verstand, met Internet ligt dit wat moeilijker. Och kom, dacht het Grote Heksen Opperhoofd, we combineren onze telefonie met het Planet Internet en kunnen de markt op!
Hans en Grietje, helemaal onkundig van al deze belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen, Internetten en Skypten er lustig op los, wat kon er nu nog mis gaan?

Helaas!!! Het Internet Plus bellen komt eraan.

Wat heeft dat nu met onze Hans en Grietje te maken zult u denken? Nou, ons Opperhoofd der Heksen had bedacht dat nu íedereen aan Internet Plus bellen moet. Zo ook dus Hans en Grietje.
Na een actieve KPN belcampagne die ook Hans en Grietje bereikte dachten deze: “Dat is handig, Internetten en bellen voor minder geld!”.

Dus op zekere dag arriveert er een pakje van KPN met daarin een apparaatje. Hé Hans, heb jij iets besteld vroeg Grietje? Nee, zei Hans, wat is het dan? Weet ik niet zei Grietje, dit hebben we nodig, anders kunnen we niet Internetten staat hier in deze brief. Maar we kunnen toch Internetten zei Hans? Ja, antwoordde Grietje, dan zal het wel een vergissing zijn en vrolijk ging ze met het pakket naar het postkantoor om dit retour te zenden.

Een maand later werd een van hun behulpzame zoons gebeld, Jan kun je eens langs komen, ik kan niet meer mailen en Internetten! Onze technisch onderlegde sprookjeszoon ondernam direct actie en kwam om dat probleem eens even op te lossen. Helaas, ook hij kon niet ontdekken wat nu precies het probleem was. Dan de Planet Internet Helpdesk maar gebeld, daarmee had hij in het verleden goede ervaringen opgedaan. Wat raar, hij kwam helemaal niet uit bij Planet Internet, een mevrouw beantwoorde zijn oproep met: “Goede morgen, KPN, waarmee kan ik u van dienst zijn?” Nu niet geaarzeld moet hij gedacht hebben en vertelde het hele verhaal. Oh, was het antwoord, dan zit u hier verkeerd, u moet Planet Internet hebben. Maar die heb ik toch gebeld, antwoordde onze zoon? Nee, dit is de servicelijn van KPN, maar dat is niet erg hoor, ik verbind u wel even met onze collega’s van Planet. Inmiddels waren Hans en Grietje al wel weer €2 kwijt aan telefoon kosten.

Al snel waren ze erachter, het was een ADSL modem probleem. Het terugsturen van het KPN paketje bleek dodelijk. Hierin zat het Internet Plus bellen modem en dit had een ander IP adres. Omdat een synchronisatie tussen de “installatie van de juiste modem” en het “omzetten van het IP adres” bij KPN niet bestaat bleek op een kwade dag het IP adres van de aansluiting van Hans en Grietje veranderd. De eenvoudige oplossing: “Weer terug naar ADSL en gewoon telefoneren” bleek niet mogelijk.
Wat hierna ontstond laat zich met geen pen beschrijven, 6 weken zonder Internet, 2 weken zonder telefoon en een (mobiele) telefoon rekening voor het bellen van 0900 nummers om van te gruwen. Ook met brieven weet KPN wel raad, bijna dagelijks ontvangen Hans en Grietje brieven. Maar ook hier is elke synchronisatie zoek, Grietje weet het ook niet meer en is volop in tranen.

Er is nu licht in de tunnel, Internet is volledig afgesloten, de relatie met Planet Internet beëindigd en een nieuw abonnement aangevraagd, (Ja, ik verzin het ook niet, maar dit schijnt de enige manier te zijn). Na nog eens twee weken kunnen Hans en Grietje eindelijk weer mailen en Skypen, wat zijn ze gelukkig, maar KPN is voor hen wel een B-merk geworden!

De moraal van dit verhaal: “Blijf de klant als koning en niet als onderdaan zien!”

Jan W. Veltman
Business Development
Commint Consultancy
jan.w.veltman@commint .nl